'De
hulpverlening aan jongeren staat vaak ter discussie. En niet altijd
in positieve zin. Ook nu weer. Er is weliswaar een nieuwe Wet op de
Jeugdzorg aangenomen, maar weinigen geloven dat daardoor de
hulpverlening aan jongeren beter zal worden.Toch staat in die wet wat
jongeren en hun ouders graag willen.' *)
Bovenstaande
is niet van recente datum doch sloeg op de Wet op de Jeugdzorg 2005.
De wet die recentelijk vervangen is door de nieuwe Jeugdwet 2015.
Inderdaad
klopte bovenstaande citaat: in de wet stond onder andere dat de
Stichtingen die zorg droegen voor de BJZ 'ouders hielpen om de juiste
zorg te bewerkstelligen' en 'zorgen weg te nemen die tot de maatregel
(Onder Toezicht Stelling / Uit Huis Plaatsing) geleid hebben weg te
nemen.
Indicatiebesluiten
tot UHP zouden alleen opgesteld worden met behulp van een
gekwalificeerd gedragsdeskundige. Hulpverleningsplannen zouden alleen
tot stand komen na overleg en met instemming
van de ouders. Prachtig allemaal. En hoe
ging de werkelijke praktijk?
Menig
artikel is hierover al geschreven, die ga ik niet allemaal aanhalen,
echter het proefschrift 'De Tirannie van de jeugdzorg' van dr. R.
Clarijs en de rapporten 'Is de zorg
gegrond?' (Nationale Ombudsman) en dat van de Commissie Samson
('Seksueel misbruik is structureel aanwezig binnen de jeugdzorg'
zeiden genoeg.
Naar ouders
werd gewoonweg niet geluisterd en al helemaal niet over samenwerking
bij het vinden van de juiste hulp. Sterker nog:
als er al naar redelijkheid voldoende en juiste hulp was die de
ouders hadden gekozen, dan werd die vaak door jeugdzorg beëindigd
waarna BJZ vervolgens stelde 'hulp in de thuissituatie is niet
mogelijk' om vervolgens via een leugenachtig indicatiebesluit in
samenwerking met een kinderrechter de kinderen uit huis te plaatsen!
Maar nu zou
het beter worden: er komt weer een nieuwe wet, waarbij de jeugdzorg
dichter bij de mensen zou komen, buurt-teams, zorgmanagers enz. enz..
Dit alles onder verantwoordelijkheid van de
gemeenten. In de wet staat zelfs dat gemeenten (gemeenteraad /
wethouders) JAARLIJKS informeren bij de ouders naar de tevredenheid
over de jeugdzorg....
Wat
gebeurt in de praktijk sinds 2015
Gemeenten
gaan inderdaad in gesprek, alleen niet met ouders. Sterker
nog, de voornaamste zorg schijnt te zijn om de jeugdzorgmedewerkers
aan het werk te houden en de financiering van hun paleizen rond te
krijgen en niet te vergeten hun salaris en
bonussen. Omdat in de wet staat dat de jeugdzorg nu moet
geschieden door een 'gecertificeerde instelling' werden alle BJZ en
aanverwanten opeens gecertificeerd, alsof ze met een papiertje over
registratie opeens van mentaliteit zouden veranderen en hun gedrag
over hun werkwijze met roddel, achterklap, bedreigingen en
ouders-negeren opeens beter zou worden....
In de
aanloop naar de nieuwe wet waren er zelfs wethouders, zoals die van
Maastricht, die er trots op waren dat ze op dezelfde voet zouden
verder gaan: voor de hele regio was alles bij het oude en zou dat ook
blijven.....Ik verwijs naar mijn artikel 'Zuid-Limburg,
je zal er maar wonen'.
In mijn
enthousiasme over de inspraak van ouders bracht ik juli 2014 een
optimistisch
artikel uit, dat helaas
niet bewaarheid is geworden in
de praktijk: de ouders zouden namelijk mee mogen doen met alle
overlegtafels, dus eindelijk
zou er eens naar ouders geluisterd gaan worden. Niet dus.
In de
praktijk kwam er een zeer sterke drang-
en aanvullende dwangzorg opgelegd door de 'beschermingstafels' en de
'gecertificeerde instellingen'. Een collega jeugdzorg-blog-schrijver
maakte onlangs een en ander duidelijk door de werkwijze van
'jeugdzorg' te vergelijken met de bescherming die maffia-gangs
bieden: 'accepteer je niet onze zorg, dan ruïneren we je zodat de
rechter je kinderen aan ons overgeeft, maar pakken zullen we u'... Ik
verwijs naar het schitterende
artikel van Sven Snijer.
Wie zal
dat betalen?
In de
aanloop van de transitie waren er veel
zorgen over hoe een en ander in zijn werk zou gaan: de jeugdzorg
moest goedkoper, de gemeenten moesten het
met een kleiner budget doen. Er werd
gevreesd voor ontslagen bij BJZ en leegstand in de zorginstellingen.
Er kwam overleg op gang. In tegenstelling van wat de burgers werd
voorgehouden was het overleg niet met
ouders en de zogenaamde 'ontvangers van de jeugdhulp', maar bijna
uitsluitend met de jeugdzorgbestuurders en de zorgaanbieders. Sommige
wethouders waren zeer trots toen ze konden melden dat de jeugdzorg op
de zelfde voet verder zou gaan.
Dat laatste
werd evenwel niet bewaarheid: in plaats van
overleg mét ouders kwam er eerder overleg over ouders en het
aandikken van allerlei zorgen met als resultaat minder gevraagde zorg
voor kinderen, méér aanmodderen met goedkope 'hulpverleners' (wie
het ook mogen zijn) en vooral geen echte professionele
zorg, want dat
zou te duur zijn. Resultaat: na voldoende aanmodderen komt de dwang
echt: Onder Toezicht Stelling (OTS)
en Uit Huis Plaatsingen (UHP). De rechter
beslist, wederom op grond van dezelfde soort (ronduit
leugenachtige) rapporten met zinnen als
'hulp in de thuissituatie mocht niet baten' en allerlei verzinsels,
zonder verificatie door een gedragsdeskundige. Nieuwe ziekten
werden verzonnen, zolas de nu heersende 'epidemie' van PCF (Pediatric
Condition Falcification, het gevolg van Münchausen
by Proxy bij de ouders / ouders die bewust hun kinderen ziek maken!),
waar 600 gevallen per jaar van zouden moeten voorkomen (aldus Veilig
Thuis!), maar er zijn slechts 60 meldingen en die zijn vooral gekomen
na de 'voorlichting' door VT!
U, geachte
lezer, zal nu denken 'dan wordt de zorg toch duurder?'. Dat heeft u
goed gezien!! Inderdaad, maar dat deert jeugdzorg niet: bij een
rechterlijke beslissing tot OTS / UHP dienen gemeenten in feite
ONBEPERKT te blijven betalen, de werkgelegenheid en het inkomen is
gegarandeerd!
Gemeenten
dienen dan te blijven betalen en hebben geen enkele invloed meer over
de zorg, dat is dan toevertrouwd aan de Gecertificeerde Instelling
(GI / voorheen BJZ)
Komt daar
ooit een eind aan? Neen! Er is geen enkele gemeente die aan de GI's
zal vragen 'kan het ook anders?' of de vraag: 'gaat er gewerkt worden
aan thuisplaatsing met al dan niet hulp thuis? NEEN!
Waar moet
het geld vandaan komen?
Gemeenten
krijgen inderdaad, naar rato van het inwoneraantal, een rijksbijdrage
voor bekostiging van de jeugdzorg en WMO. Helaas is het zo dat als er
geld tekort is, de gemeenten dit zelf moeten ophoesten door het
verhogen van de gemeentelijke belastingen. Korte tijd geleden kon
men dat merken toen de jaarlijkse aanslag in de bus viel. In diverse
tv-programma's werd ronduit gezegd dat de verhoging van gemeentelijke
belasting kwam door de jeugdzorg Nog wel zo eerlijk.
Wat
overigens wél in stand is gebleven zijn de zeer hoge salarissen van
jeugdzorgbestuurders en hun bonussen! Voor de
echte noodgevallen kan uiteraard wederom een beroep gedaan worden op
de burgers: de belastingen verhogen! Het staat gemeenten vrij mijn
concept-motie
te gebruiken!
De ouders
aan het woord
Volgens de
nieuwe wet van 1-1-2015 dienen de gemeentebesturen jaarlijks te
informeren bij gebruikers van jeugdzorg hoe die ervaren wordt. Tot op
heden heb ik geen enkele gemeente hier over gehoord, geen openbare
aankondiging vanuit de gemeenteraad om ouders te horen, NIETS.
Voor
gemeentebestuurders (en ouders)
Nu de
verkiezingen dichterbij komen lijkt het mij nuttig om (aspirant)
raadsleden even wakker te schudden.
Daarom een
korte samenvatting van hoe het
jeugdzorg steeds maar lukt om meer geld te
vangen.
- Jeugdzorg zit aan tafel bij de thuis-teams, beschermingstafel bij zorg-overleg.
- In de buurt-teams wordt van alles en nog wat aan 'goedkope zorg' besproken en ook aangewend bij kinderen die jeugdhulp nodig hebben.
- De 'goedkope zorg' is veelal niet toereikend en is meestal niet voorafgegaan door deugdelijke diagnostiek van een echte deskundige als kinderpsychiater of orthopedagoog enz..
- Omdat die zorg onvoldoende is, zal jeugdzorg veelal opperen om dan maar gedwongen jeugdzorg in te zetten. Jeugdzorg zal daarom een rapport maken, indicatiebesluit genaamd, met daarin de zinsnede 'hulp in het vrijwillig kader was ontoereikend' (deze zin is altijd goed voor een OTS!!) dan wel 'hulp in de thuissituatie is niet mogelijk gebleken' (dit is altijd goed voor een UHP)
- Jeugdzorg, dan wel de Raad voor de Kinderbescherming gaat met de indicaties naar de rechter. Ouders hebben vaak daar ook al geen weerwoord: de 'professionals' zijn toch de 'deskundigen' voor de rechter? De rechter spreekt meestal een OTS of UHP uit.
- De buit is binnen: gemeenten moeten praktisch onbeperkt betalen aan jeugdzorg: een OTS minstens 8000, een UHP is goed voor ca. 40.000 Euro's per jaar! De rechter heeft immers beslist!
- Jeugdzorg zal er alles aan doen om 1 jaar later te verklaren dat de zorgen nog aanwezig zijn om wederom bij de rechter een verlenging van OTS of UHP te verkrijgen. De gemeenten kunnen verder betalen en belastingen verhogen.
Uiteraard
zal jeugdzorg er alles aan doen om politici te overtuigen van hun
noodzaak: zij beschermen toch de 'bedreigde kinderen' die de dupe
zijn van 'zwakke ouders'? Durf als politicus maar eens 'nee' te zeggen
bij hun vragen om meer geld!
Voor
gemeentebestuurders / raadsleden:
- Ga eens met uw burgers praten over hun tevredenheid met betrekking tot de jeugdzorg.
- Praat eens met jeugdzorg en stel vragen als 'Werkt u ook aan terugplaatsing van kinderen?' Wilt u ons aangeven wat er zou kunnen verbeteren in gezinnen zodat niet zo veel kinderen uit huis geplaatst moeten worden? Worden uw indicaties voor zorg getoetst door onafhankelijke gedragsdeskundigen na gedegen onderzoek of is het nog steeds gebaseerd op 'onderbuikgevoelens' en losstaande indrukken en meningen?Misschien de belangrijkste vraag: is het zo slecht gesteld met Nederlandse ouders en kinderen dat in Nederland maar liefst 48 x zoveel kinderen uit huis geplaatst worden als in België?
- Verbeter uw vrijwilligershulp zoals Home Start projecten ter ondersteuning van ouders. Veelal is een gezinshulp of ondersteuning van een kind voor enkele uren per week toereikend!
Voor ouders
/jeugdzorg gebruikers:
- Vraag aan uw (kandidaats)raadsleden hun visie over jeugdzorg.
- Vraag aan uw gemeente wanneer de jeugdzorg-gebruikers gehoord gaan worden door de gemeenteraad, zoals de wet hen verplicht.
Bezuinigen
Als men hulp
wil geven, dan dient men uit te gaan van enige ouderwetse doch nog
steeds geldende uitgangspunten:
- Ongevraagde hulp wordt zelden gewaardeerd.
- Hulp dient voorafgegaan te worden met gedegen diagnostiek door een deskundige (en niet door amateuristische vermoedens!).
- Hulp dient antwoord te geven op de hulpvraag.
- Hulp dient alleen en uitsluitend het gevraagde te betreffen: overdaad schaadt!
- Houd bij de hulp gezinnen zo veel mogelijk intact, het kind heeft immers het recht op beide ouders én hun familie.
- Richt door de hulp geen overbodige schade aan.
Enige
ideeën:
a. Heeft een
gezin orde-problemen: direct een systeemtherapeut inzetten dan wel
bij minder ernstige gevallen hulp van projecten als 'Home Start'
(eenvoudige hulp op ouder-ouder niveau voor ouders die mogelijk
overbelast raken . Geen poespas met indicatiebesluiten of rechters,
alleen vrijwilligers die elkaar helpen!)
b. Heeft een
kind psychiatrische problemen als depressies en waandenkbeelden:
direct een (kinder)psychiater inzetten.
c. Heeft een
kind onverklaarde angsten, slaapstoornissen en gevolgen van
pestgedrag op school: direct verwijzen naar een échte
kinderpsycholoog. Dit is te zwaar voor amateurs!
d. Heeft een
kind problemen als gevolg van een echtscheiding: schakel direct hulp
in van een echtscheidings-specialist, en niet allerlei ondeskundige
babbelaars in een wijkteam!
In de
bovengenoemde gevallen worden nu wijkteams en beschermingstafels of
wel buurtregisseurs ingezet. Mijns inziens is dat overbodige nonsens en geldverspilling. Ouders kunnen namelijk zelf wel, al dan niet in
overleg met hun huisarts, inzien wat noodzakelijk is.
Treurig is
dat huisartsen worden buitengesloten en ouders gezien worden als
onmondig, 'zwak'en 'niet leerbaar' zodat de kinderen 'bedreigd'
worden (aldus 'Veilig Thuis' c.s.)
Een
actualiteit van een gerenommeerde
hoogleraar, prof. R. Vermeire, die twitterde 'Verkiezingen
zijn uitgelezen kans om jeugdzorg op orde te krijgen'. Ik sluit
me daarbij aan, echter denk wel de andere kant op: in plaats van
meer macht voor jeugdzorg er eens het mes radicaal in zetten. Het
artikel van Trouw is namelijk geschreven door Hans Spigt, voorzitter
van Jeugdzorg Nederland, die pleit voor jeugdzorg tot 23 jaar en
kinderen langer in pleeggezinnen.
HOERA!!!
Bent
u ook zo blij met 'jeugdzorg' als bijvoorbeeld Hans Spigt? Wilt u ook
de jeugdzorg tot uw kinderen 23 jaar zijn? Vooral: ziet u ook al met
vreugde en verlangen uit naar de volgende verhoging van lokale
belastingen in verband met jeugdzorgkosten? Bent u écht zo blij?
Wat
het ook mogen zijn: laat het blijken aan uw lokale politici!
Ceterum
censeo BJZ / 'Veilig
Thuis'
esse delendam (naar Cato Maior)
Nico Mul meldpuntjeugdzorg@gmail.com
Nico Mul meldpuntjeugdzorg@gmail.com
Belangrijk!!
Speciaal voor gemeentebestuurders en wakkere ouders: Sven Snijer en Ranada van Kralingen publiceerden op 21-3-2018 een interview met gemeenteraadslid Wim Willems die wél wakker is, aangaande 'jeugdzorg'! Zie hier het artikel: http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2018/03/raadslid-apeldoorn-over-werkwijze.html
Mijn advies: doorsturen en verder publiceren!!! N.M.
*) citaat uit het
voorwoord door drs. P. Lankhorst van het boek 'Zo willen wij het'
door Fiet van Beek ISBN 90 6665 506 2 SWP Amsterdam 2004