Vele
malen heb ik op deze blog geschreven over de terreur, het falen en
het amateurisme van hetgeen 'jeugdzorg' zou zijn. Niet te vergeten de
al maar toenemende druk om kinderen UIT huis te plaatsen,
tegenwoordig met een nieuw eufemisme IN-huis plaatsingen genoemd,
hetgeen het voordeel heeft dat de gezinshuisouders in plaats van ca.
600 euro per maand pleegzorgvergoeding nu 40.000 euro per kind per jaar
ontvangen als 'salaris,
wegens de speciale zorg'! (En de gemeente
lees belastingbetalers, maar betalen!)
Hieronder het verhaal, geschreven door een moeder, die er alles aan
gedaan heeft haar zoon te helpen om gelukkig te worden, een opleiding
te krijgen en te VRIJWAREN van UIT HUIS PLAATSING! Merk op hoe ook
hier werd aangedrongen op UHP, hoe de gemeentelijke 'hulpverleners'
de diagnose door deskundigen meteen van tafel veegden, zonder
onderzoek en er systematisch niet naar ouders geluisterd werd.... het
zal u bekend voorkomen! Deze ouders zochten samen adequate hulp, zeer
goed voorbeeld dus en mijn grote waardering voor deze ouders!
HET
GEVECHT TEGEN 'HULP'VERLENERS'
Om bij het begin te
beginnen
Na een moeizame
zwangerschap met een ziekenhuisopname van 3 weken door
zwangerschapsvergiftiging en groeiachterstand werd uiteindelijk onze
zoon door middel van een spoedkeizersnee geboren. Na
een periode van een zeer rustige baby begonnen ons met 9 maanden
dingen op te vallen die anders waren.
Naarmate
hij ouder werd begonnen er steeds meer dingen op te vallen …..
uiteindelijk werd op 5 jarige leeftijd de diagnose klassiek autisme
vastgesteld bij het GGZ. Onze vermoedens werden eindelijk bevestigd.
We waren niet gek of overbezorgd.
We
wisten het eigenlijk al en toch krijg je een klap in je gezicht, want
wat nu, hoe ziet zijn toekomst eruit!
Er
komen een hoop dingen op je af hoe gaat het verder met zijn
opvoeding, gooi alle standaard opvoedmethodes of wat dan ook maar
overboord want met een kind dat autisme heeft gaat dat niet werken,
en dat hadden we inmiddels al ondervonden.
Anders
denken, verplaatsen in zijn wereld en denkwijze leer je gaande weg. Het houd je als opvoeder ALTIJD scherp en continu oplettend je
bent steeds opnieuw opzoek naar wat werkt ,wat heeft hij nodig op dit
moment en hoe blijf ik zelf rustig bij boze buien en woedeaanvallen.
Kortom
best pittig daarbij helpen de afkeurende blikken van de medemensen
ook niet mee bij zo een woedeaanval op straat.
In
het ergste geval krijg je het nog te horen ook: 'Pak dat kind eens
aan.'. 'Als het mijn kind was'. 'Geef hem maar een weekje aan mij.'
Nadat
de diagnose was gesteld werd er een 'rugzakje' aangevraagd op school.
Het is daarbij de bedoeling dat het kind met extra ondersteuning op
het reguliere onderwijs kan blijven.
Dat
bleek na een jaar niet voldoende en hebben in groep 4 besloten hem
naar het speciaal onderwijs te doen cluster 4 voor kinderen met een
psychiatrische diagnose.
Het
ging goed OP SCHOOL maar eenmaal thuis barst de bom weer en was er
weer werk aan de winkel! En dat is keihard werken hoor en je moet wel.
Je
probeert alles: structuur en regelmaat, planbord met vaste tijden,
duidelijkheid.
Rekening
houdend met zijn autisme, hij kon vroeger heel slecht tegen het
wisselen van kleding. Hij werd dan helemaal gek, alles voelt voor hem
anders aan of er speldenprikken aan de binnenkant zaten... zo had hij
dus 10 dezelfde t-shirtjes in zijn kast.
Vakanties
werden aangepast met zo min mogelijk prikkels om zich heen.
Ook
heb ik boeken over autisme gelezen (Geef me de 5) verhalen gelezen en
heel veel informatie opgezocht.
Ondertussen
voel je je meer hulpverlener als moeder.
Je
probeert ervoor te zorgen dat hij zoveel mogelijk mee kan met de
andere kinderen Zo heeft hij op judo, jongens-gym en scouting
gezeten, maar
eindigde altijd in een mislukking, Vervolgens op autivoetbal, maar dat
hield hij ook niet vol.
En
ook al gaf ik keer op keer aan bij school hoe het thuis was, ECHT
geluisterd werd er niet want het gaat immers goed op school het is
een harde werker!!
Totdat
hij werd overgeplaatst naar een nieuwe locatie wat dichter bij ons
huis. Daar ging het fout, andere juf andere omgeving hij voelde
zich daar niet veilig, dat bleek wel door zijn fiep (preoccupatie) op
het moment loomarmbandjes maken wat hij zelfs mee naar school nam en
moeilijk mee te stoppen was op school. Hij werd steeds somberder en
wilde op een gegeven moment niet meer naar school ook zijn schoolwerk
lukte niet meer om te maken ( stagneerde) .
Het
was tijd om hulp te zoeken.
We hebben hem aangemeld bij het GGZ. Drie maanden hebben we moeten wachten tot
hij aan de beurt was.
Er
volgde opnieuw onderzoek en mijn vermoedens werden opnieuw bevestigd.
Nog een diagnose: Dysthyme stoornis oftewel chronische depressies.
Er
is wat begeleiding geweest zo moesten wij als ouder iedere week op
gesprek komen bij een deskundige. Er werd besproken hoe we het
moesten aanpakken wat gericht was op zijn autisme. Iedere week werd
dan besproken hoe het was gegaan. Achteraf onuitvoerbaar bij een kind
met autisme die daarboven op ook nog een depressie heeft, verder
kreeg hij een anti-depresivia voorgeschreven wat ook geen zoden aan
de dijk zette en bovendien behoorlijk in gewicht van aankwam.
Dit
alles zette behoorlijke druk op het gezin want de theoretische plan
van aanpak werkte in de praktijk gewoon niet!!
Uiteindelijk
is de behandeling gestopt. We besloten met een tussen pauze andere
soort hulp te zoeken. Deze werd inmiddels georganiseerd door de
gemeente.
We
kregen iemand van het zorgteam thuis en voerde eerst een aantal
gesprekken met ons om de problemen in kaart te brengen.
Zo
gingen we kijken of hij op een zorgboerderij terecht kon zodat hij
ook meer in aanraking komt met leeftijdgenootjes in de hoop hij er
plezier zal beleven wat goed zou zijn voor zijn sombere stemmingen.
Er kwam weer iemand anders bij ons thuis die ging zoeken naar een
geschikte plek.
Na
een aantal huisbezoeken was het gelukt hij kon ergens starten!! Een
paar keer ging het goed en was ik hoopvol. Daarna kreeg ik hem er
absoluut niet meer heen.
En
NEE..... natuurlijk hebben we niet meteen opgegeven!!
Natuurlijk
blijf je proberen en laat je hem huilend en schreeuwend achter en rij
je snel weg en zet je je moedergevoel opzij soms moet je hard zijn
maar een keer houd het gewoon op en weet je gewoon dit gaat niet
werken!! Vlak daarna in mei 2015 kwam er een dieptepunt in onze
relatie en een scheiding was onvermijdelijk, en wist nu moet ik
sterker zijn als ooit.
De emoties liepen
vaak hoog op. Er kwam uiteindelijk een regeling en en samen met zijn
zusje ging hij om het weekend naar zijn vader.
Dat
was heerlijk voor mij. Ik kon op adem komen en mijn leven weer opnieuw
oppakken.
Ik
laadde mezelf op waarna ik er daarna weer vol tegenaan ging, alles
draaide om mijn zoon........... al 11 jaar lang.
Heel
vaak heb ik mij afgevraagd is hij niet beter af als hij uit huis
wordt geplaatst?
Ik
heb er nachten wakker van gelegen maar iedere keer kwam ik tot de
conclusie: Nee, er moet iets anders zijn!
En
opnieuw schakelde ik hulp in want het ging nog steeds moeizaam.
Inmiddels
was hij begonnen op het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs in een structuurklas, een speciale klas met kinderen met autisme.
Na
een moeizame gewenningsperiode ging het na een half jaar wel oké. Dit ging een
paar maanden goed totdat het zijn tol weer eiste!!
Hij
kreeg weer sombere buien en trok zich terug had vaak paniekaanvallen
en kreeg geregeld woedeaanvallen, en was niet meer te sturen. Weer
tijd om hulp in te schakelen.
Dit
keer werd het een zorginstelling waar hij 2 dagdelen na school tijd
zou verblijven tot na het avondeten. Ze zouden hem daar nieuwe
vaardigheden kunnen aanleren. Daarnaast kregen wij ouderbegeleiding
in de vorm van gesprekken 1 keer in de week kwam er iemand bij ons
thuis. Het ging over: wat ging er goed wat ging er fout hoe kunnen we
dit aanpakken, wat moeten we daarvoor doen. Dit alles samengevat in
verslagen en doelen. Heeft het geholpen? NEE …... want natuurlijk
wisten we inmiddels wel HOE we het moesten aanpakken. De handgrepen
die je krijgt hadden we inmiddels na 14 jaar wel geleerd, wel kon ik
mijn verhaal kwijt dat was wel fijn.
Ook
het verblijf van de 2 dagdelen verliep niet zoals het moest.
Uiteindelijk
werd er gezegd,.....'hij is niet leerbaar meer, hij is hier alleen nog
maar om jullie te ontlasten.'.
Hij
vond het er vreselijk, ik kreeg hem er steeds moeizamer heen en het escaleerde vaak in woedeaanvallen en werd bovendien steeds
somberder... Ook dit ging niet werken. Ondertussen werd er gezocht
vanuit de gemeente naar iemand die zijn vader kon helpen in de
praktijk, zij zou bij het avondeten aanwezig zijn.
Helaas lukte het ook haar niet contact te krijgen met hem en ze vond
dat dat zo geen zin had.
We
hadden besloten om 1 keer in de week oudergesprekken te doen om zo
toch nog iets te kunnen betekenen.
Het
begon steeds slechter te gaan.
Iedere
ochtend werd hij met hoofdpijn wakker, douchen en
tanden poetsen ging
niet meer.
En
JA natuurlijk heb ik doucheschema's en tandenpoetsschema's gemaakt.
En
op die tijden van douchen en tandenpoetsen stond ik er iedere dag
weer. Het is tijd je moet nu douchen en tandenpoetsen en hoe moeizaam
het ook ging, volhouden bleef ik soms duurde het een uur voordat ik
voor elkaar had dat het lukte!
Hij
werd steeds somberder kreeg steeds vaker hoofdpijn, buikpijn, klaagde
dat zijn hoofd helemaal vol zat 'Alles zit door elkaar heen'
schreeuwde hij dan!!!!!
School
viel helemaal uit, hij kwam zijn kamer nog amper uit.
In
de middag ging hij fornite spelen, dat was het enige wat er nog was
voor hem, ik kreeg nog moeizaam contact met hem. Het was klaar alles
was hem te veel!!!!!!
En
NU ….toch uit huis plaatsen??? Wat betekent dat... uit zijn enige
veilige plekje halen betekent nog een terugslag. Het vertrouwen als
ouder is weg en dan moet je tegenwoordig nog maar afwachten waar hij
terecht komt ….je hoort vaak verhalen van opsluiting, misbruik, enz....daarbij ben ik ervan overtuigd ...de beste plek voor een kind
is bij de ouders die hem liefde en vertrouwen kunnen geven!!
Ik
wilde het nog een kans geven en zocht opnieuw hulp.
Dus
meldde ik hem opnieuw aan bij de GGZ.
Ik
was ervan overtuigd dat hij een depressie had, die behandeld moet
worden. Zodra de depressie weg is scheelt dat de helft en redde ik het
wel.
Na
lang aandringen vanuit school en ons konden we met spoed terecht, en er
kwam een crisisteam om hem te beoordelen.
Die
hadden hun conclusie snel getrokken: Het is geen depressie.
??
hu (diagnose GGZ 2015 dysthyme stoornis) Hij zou zich terugtrekken op
zijn kamer omdat
hij de buitenwereld niet aan kon en daar veiligheid zocht.
Maar
depressie, nee hoor dat zagen ze niet (in die 3 minuten dat hij er
was). Ik zette alles op een rijtje …. – buikpijn – hoofdpijn-
somber- geen contact- moe- eetbuien- langzaam bewegen.
Het leek
mij toch een depressie die behandeld moet worden. Op aandringen van
mij kreeg hij toch medicatie een antipsychotica, maar voordat het
zijn werk had kunnen doen moest hij er onmiddellijk mee stoppen, omdat uit
bloedonderzoek was gebleken dat er bijwerkingen waren. Over
een ander medicijn werd niet gesproken.
Er
volgde een groot gesprek met gemeente, school, Triversum en wij als
ouders. De enige mogelijkheid wat Triversum ons aanbood was opname in
het Leo Kanner huis in Arnhem, intern!
Ze
wisten het dus niet. WE hadden uiteindelijk besloten om hem in ieder
geval aan te melden, er stond toch een wachtlijst van 1½ jaar mocht
het binnen die tijd niet verbeteren zat er niks anders op.
En
wat bleek: inschrijving bij het Leo Kannerhuis was onmogelijk, omdat
het niet in onze regio was en werden doorverwezen naar het GGZ in
onze regio. ??????? Daar was ik dus klaar mee.
Conclusie:
ik ga het alleen doen zonder hulp, want het is er niet. Ik heb
besloten om melatonine te geven, zodat hij een goede nachtrust krijgt
en vitamine D, omdat hij niet buiten komt. Het
bleek langzaam te werken.
Het
is me gelukt hem naar school te brengen, dat is een eerste goede
stap. Eerst
een paar uurtjes later halve dagen. Het
kostte me al mijn energie maar het lukte. Geregeld hadden we een
gesprek op school, het ging de goede kant op!!
Thuis
ging het steeds beter het leek of hij langzaam 'ontwaakte'!!!!
Ik
kreeg steeds meer contact, hij ging nog niet volledig naar school en
er waren ook nog wel dagen dat het niet lukte, maar het was beter dan het was. Toch was ik hoopvol. Echter school zag het anders, daar was
hij nog stil maakt alleen contact met zijn vaste juf hij kwam nog moe
en onverzorgd over.
Tegenstrijdig
thuis ging steeds beter en beter...
Toch was dit een
aanleiding om vanuit school een melding te doen bij Veilig Thuis!
Veilig Thuis? Ja
wij zijn verplicht melding te doen als wij ons zorgen maken.
Kan
dat anders om ook? Veilig school??? Enfin deze melding is met ons
besproken. Ik wist ervan maar begrijpen zal ik het niet Waarom
deze negatieve inzet?
Het
voelt als ouder alsof je het niet goed doet mishandeld of wat dan
ook. De alarmbellen gaan bij mij rinkelen: HELP wat is er loos we
doen toch onze best, zetten ons volledig in, maar toch dit … een trap
na …. geen vertrouwen in ons als ouders voelt vreselijk!!!
Dus
ik opnieuw naar de huisarts met mijn verhaal want het gaat thuis goed, maar op school dus niet en is er hulp nodig want als ik als ouders
niks doe geeft dat geen goede indruk bij veilig thuis.
Ik
heb de huisarts gevraagd geen verwijzing naar het GGZ door de eerdere slechte ervaring die ik daar heb gehad. Maar
helaas als je hem ergens anders aanmeld moet hij helemaal opnieuw
door de molen en daar zit je ook zeker niet op te wachten.
Inmiddels
is hij weer aangemeld bij de GGZ, maar dan een andere locatie... Ik
zie het wel weer, ik wacht het wel af, want ik word er behoorlijk moe
van..deze verspilde energie steek ik liever in mijn zoon gingen mijn
gedachten.
Hij
is inmiddels 15 jaar en het gaat nog steeds beter en beter,
natuurlijk functioneert hij niet als een 'normale jongen' maar moet
je dat per se willen?
Hij
ontwikkelt zich op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo daar
heeft niemand invloed op, maar moet dat dan? Het
geluk van mijn zoon staat bij mij voorop en niet wat hij later gaat
doen of wat voor cijfers hij haalt. Ik ben tot nu toe blij dat ik naar mijn kind en mijzelf heb geluisterd
en niet naar de
hulpverleners door hem uit huis te plaatsen.
Geduld is belangrijk: een kind ontwikkelt zich het beste waar hij
zich veilig en vertrouwd voelt, waar kan dat het beter dan bij zijn
eigen ouders??
Nu
ben ik geen hulpverlener die geleerd heeft in boekjes, nee ik ben een
moeder met een zoon van 15 die klassiek autisme heeft al 15 jaar
praktijkervaring 24/7. En nog wordt er door de hulpverleners niet
ECHT geluisterd!!!
Voor
het eerst in 15 jaar hebben we een relaxte vakantie gehad met mijn
zoon.
Heb
ik een echt serieus gesprek gehad.
Vertelt
hij wat hij later wil en hoe hij zich voelt. Gaat hij met plezier mee
met gezinsuitjes en is hij rustig. Doen we samen boodschappen helpt
hij met spullen op de band zetten, tas inpakken en tas dragen.
Krijg
ik spontaan een kroel en zoen en zegt: bedankt mam voor de gezellige
vakantie. Hier word ik gelukkig van.
Ik
weet ook dat hij gevoelig is voor depressies en zal daar ook voor
moeten blijven waken.
Waar
ik niet gelukkig van word is de
hulpverlening die je
van het kastje naar de muur stuurt het zelf niet weten en je naar
alle kanten duwen. Ik heb via de gemeente nooit zorg aangenomen die
ik niet passend vind, nou dan ben je lastig hoor, en ook een zorgweigeraar dus ook aanleiding tot meldingen, terwijl ik altijd alleen
het beste voor mijn kind wil!!!
Voor
ons nooit meer 'hulp'verlening.
Tot
zover mw. Goedhart, met zeer veel dank en waardering!
Bovenstaande
illustreert duidelijk dat hulp in overleg tussen huisarts en ouders
zeer goed kan zijn en de 'hulpverleners' maar al te intens hebben
aangedrongen op uit huisplaatsing en ouders aan het diskwalificeren
waren, zonder enig gedegen onderzoek. Op zich goed dat de plaatsing
bij het Leo Kannerhuis niet door is gegaan: het is meestal een
voorstadium van 'nooit meer terug naar echte ouders' dan wel
'plaatsing in een perspectief biedende setting' zoals dat zo mooi
genoemd wordt.
Ceterum censeo
BJZ / 'Veilig Thuis' esse
delendam (naar Cato Maior)