dinsdag 28 mei 2013

Ilja: merkwaardige rechtsgang zonder waarheid!

Jeugdzorg Darkhorse-plus blijft de zaak over de familie van Ilja op de voet volgen. Hier kunt u een en ander terug lezen.

De merkwaardige rechtsgang in de zaak 'Ilja': deze zou zo kunnen passen in een reeks als 'de LEUGEN regeert'. Structureel niet aan waarheidsvinding doen, levert geld op voor de jeugdzorg-industrie!

Vooruitlopend op het verhaal dat u hieronder kunt lezen, begin ik met het belangrijkste nieuwsfeit:  Het Hof vernietigde de uitspraken over uit huisplaatsing en toen kwam het Leger des Heils, dat lange tijd verklaarde dat een Raadsonderzoek of interventie niet nodig was, 

 
 
in paniek naar de Raad met het verzoek om zo snel mogelijk een spoed uithuisplaatsing te regelen, omdat het 'risico zou bestaan dat de kinderen naar hun moeder zouden gaan…'. Het LdH kreeg zijn zin: de uitspraak Hof werd binnen 1 week onderuit gehaald.

Bij een gesprek met de Raad is Ilja zo aardig om de zaken op te nemen (wettelijk recht overigens!) en daarbij de volgende passage aan te halen:

Ilja vraagt heel indringend waarom de Raad niet aan waarheidsvinding doet… Het antwoord:


                      'zo werken wij niet, punt'


Als u het zelf wilt horen: klik dan hier!


Ilja schreef ons over de nieuwste ontwikkelingen:

Gebeurtenissen sinds de hoorzitting in Europees parlement (20 feb 2013).
 
Op 28 februari deed de zoveelste kinderrechter een uitspraak betreffende de ingediende klacht van moeder tegen Bureau Jeugdzorg, voor het zomaar dumpen van het complete dossier bij het Leger des Heils, zonder een mogelijkheid te geven om bezwaar te maken.

Het verzoek was aan de rechter om deze actie terug te draaien en vanwege het continueren van fouten en leugens van Bureau Jeugdzorg, de ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing te beëindigen.

De uitspraak van de rechter was: moeder is in haar verzoeken niet ontvankelijk verklaard en de kinderrechter vindt dat zij niet de juiste persoon is om over zulke verzoeken te beslissen.

In maart is er één bezoekregeling tussen moeder en de kinderen niet doorgegaan, omdat het belemmerd werd door het Leger des Heils. Omdat het inmiddels al de tweede keer was dat dit gebeurde (eerste keer op 1 januari 2013, toen moeder bij het internaat weggestuurd werd ,omdat er niemand was om de bezoek te begeleiden, omdat Leger des Heils medewerkers op vakantie waren en dat vergeten waren door te geven, was er tegen het Leger des Heils aangifte gedaan van onttrekking aan ouderlijk gezag. De officier van justitie te Arnhem heeft geweigerd de aangifte in behandeling te nemen).

Zitting Hof 12 april 2013
 
Op 12 april 2013 vond de zitting plaats bij het gerechtshof in Arnhem, betreffende het aangespannen hoger beroep door onze advocaat, omdat wij het absoluut niet eens waren met verlenging van de uithuisplaatsing in november 2012 (waar een rechter expres datum op de beschikking terug in de tijd had gezet, omdat zij te laat was om op tijd uitspraak te doen).

Bureau Jeugdzorg en Leger des Heils jeugdzorg hebben hun juristen er naartoe gestuurd.
De juristen hebben bij de rechters lopen janken dat wij (moeder en Ilja) verschillende media hebben ingeschakeld. Zij hebben laten weten dat RTL contact met hen had opgenomen, maar dat zij niet op de vragen van RTL gaan reageren.

Zij hebben eindelijk aangegeven waarom in oktober 2012 de huisbezoeken van de kinderen waren stopgezet. Medewerkers van Entrea (waar de kinderen verblijven) hadden een vermoeden (een vermoeden dus) dat kinderen een geheim hadden, en zij vermoedden (alweer) dat het geheim was, dat ik (oudere broer Ilja) in huis aanwezig was.

En omdat zij wilden voorkomen dat ik ook maar enig contact met mijn broertje en zusje had, hebben zij de bezoekregeling voor de zekerheid stopgezet.

Een hele mooie was: één van de gezinsvoogden van Leger des Heils begon te blèren dat ik heel veel invloed heb op mijn broertje en zusje.

Toen vroeg één van de die rechters hem, "Hoe heeft u deze conclusie getrokken? Zien kinderen hun broer? Spreken kinderen met hun broer?" En toen was het stil.

De advocaat van Bureau jeugdzorg dacht even een oneliner er in te gooien: "De moeder van de kinderen zegt wel van alles en nog wat, maar onderbouwt het niet met bewijzen". Toen kwam onze advocaat, met het ene bewijs na het andere, met betrekking tot alle punten die wij aanvoerden.
Het werd wederom stil, en de advocaat van Bureau jeugdzorg trok zich terug, met een excuus dat hij pas gisteren voor het eerst de papieren had bekeken en dus niet helemaal voorbereid was.

Plotseling weer een andere reden

En opeens voerden zij een nieuwe reden voor uithuisplaatsing aan.

Zij voerden aan dat de toen de kinderen op het internaat geplaatst waren zij te zwaar waren, en dus thuis te veel eten kregen, en dat het zogenaamd niet goed voor hen zou zijn. De  kinderen hadden altijd  een goed gewicht en een prima conditie gehad.

En nu zijn de kinderen ondervoed, omdat Entrea hen geen fatsoenlijk eten geeft…..

Op de uitspraak moeten wij wachten tot eind mei, maar omdat de beschikking van november 2012 al op 8 mei afloopt, zouden de kinderen dan al naar huis kunnen (moeten) .
__________________________tot zover de zitting van 12 april ____________



Op 17 april 2013 heeft het Leger des Heils voor het eerst sinds een jaar tijd toestemming gegeven, dat de oudere broer 1 keer mee kon naar een bezoekregeling om zijn eigen broertje en zusje te zien. De oudere broer mocht en mag nog steeds op dat ene bezoek na geen contact hebben met zijn broertje en zusje als straf van jeugdzorg, omdat hij naar de pers stapte na de volslagen illegale uithuisplaatsing (dat heeft jeugdzorg zwart op wit geschreven).
Dit is hoe de ontmoeting er aan toe was gegaan ( Engels ):
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Today I was finally allowed to see my brother and sister (after a period of more than a year ).

2 workers from Salvation Army Jeugdzorg were in the same room during the whole 2 hour visit.

On the way our I reminded the 2 social workers that we expect that the children will be brought home on 8th of may ( the court order is than ended).

Commenting on this, one of the social workers said, "keep dreaming".

I answered with the following response: if the children are not back on 8th of may, I will do everything I can to make sure the Salvation Army will never receive a single donation from people anymore.

Than he started to look for trouble, making a hand gesture *com'on try to hit me*
After that he shouted that I will never see my brother and sister again.
( he did this in the presence of the children! ).

During the visit, the children told me how they are being treated at the centre:

-they are not allowed to eat when they want to (only 3 times a day).
-they are not allowed to have a phone
-they are not allowed to watch or follow the news
-they are not allowed to make their own decisions

My brother and sister have less rights than convicted criminals.
And they never harmed anyone.

The social workers were very irritated that the children were very happy to see me, and stayed at my side during the whole visit.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

In april  liep de machtiging uithuisplaatsing ten einde en het Leger des Heils jeugdzorg had nog steeds niets ingediend voor eventuele verlenging van de uithuisplaatsing waar zij mee dreigden.
Op 8 mei liep de uithuisplaatsing af. Op advies van onze advocaat belden wij 7 mei 2013 naar de leefgroep Entrea ( Ubbergen ) om hen te vragen de kinderen voor te bereiden ( hun spullen inpakken) omdat wij volgende dag zouden komen om de kinderen mee naar huis te nemen .

Van de supervisor van de leefgroep kregen de oudere broer en moeder te horen dat zij een beschikking voor zich had dat het volgende aangaf:

Omdat Leger des Heils heel erg laat een verzoek tot verlenging uithuisplaatsing had ingediend (per fax 6 mei 2013 ) hebben zij van een zoveelste bevriende rechter, in plaats van een afstraffing voor hun amateuristische handelen, een tijdelijke verlenging gekregen van 2 weken, uitsluitend om te voorkomen dat moeder de kinderen terug naar huis kon meenemen.

Op 14 mei 2013 vond er een zitting plaats over het ingediende verzoek tot verlenging. Het verzoekschrift van Leger des Heils was opgemaakt uit het bij elkaar gelogen verzoekschrift spoeduithuisplaatsing dat Bureau jeugdzorg had gebruikt op 23 maart 2012.

Wel waren de 2 eerdere hoofdredenen uithuisplaatsing verdwenen:

1. Thuis spreken van Russisch (moedertaal)

2. Vaag vermoeden dat moeder met kinderen vertrekt naar Letland

De derde reden was er wel nog steeds in terug te vinden:

3. Loyaliteit conflict (standaard jeugdzorg stokpaardje, gebaseerd op niets)

Loyaliteitsconflict

Jeugdzorg bleef haar best doen om te negeren dat zij in september 2012 per ongeluk een bewijsstuk had overlegd dat er helemaal geen sprake was van een loyaliteit conflict. Wij bemachtigden toen een stuk papier opgemaakt door leefgroep Entrea, dat aangaf dat door middel van observatie er geen enkele signaal van loyaliteit conflict was geconstateerd. Ondanks het bestaan van dat document presteert jeugdzorg het evengoed om dit keer op keer bij de rechtbank aan te voeren.

De nieuwe reden die werd aangevoerd door het Leger des Heils om een uithuisplaatsing te handhaven, is dat moeder zogenaamd niet mee wilde werken aan ouderbegeleiding, omdat het Leger des Heils wilde zien of moeder voldoende opvoedkwaliteiten had (dat zij al een kind volledig heeft grootgebracht werd even voor het gemak totaal genegeerd).

Dus nadat al hun originele redenen tot een uithuisplaatsing met de grond gelijk gemaakt waren gingen zij gewoon
nieuwe dingen verzinnen puur om kinderen in hun bezit te houden.

Op de zitting van 14 mei 2013 heeft het Leger des Heils haar beklag gedaan bij de rechter over de oudere broer van de kinderen, dat hij BJz zeer negatief in de pers brengt. Let op, de oudere broer kan zich niet in de rechtszaal verdedigen, omdat de rechters hem niet zien als 'belanghebbende persoon' in deze zaak (op advies van jeugdzorg ) en hem niet toelaten tot de zaal.

Drie dagen na de zitting heeft Leger des Heils de verlenging gewoon gekregen (ondanks bewezen leugens). De beschikking was lachwekkend, het leek er op dat de rechter gewoon bezig was geweest met kopiëren / plakken uit de stukken die het Leger des Heils had ingediend.

Jeugdzorg in blinde paniek

Maar toen kwam opeens op 22 mei 2013 de uitspraak van het hoger beroep (zitting 12 april ) en die werd in het voordeel van moeder uitgesproken. In blinde paniek holde het Leger des Heils naar de Raad voor de Kinderbescherming (terwijl zij in hun stukken voor de zitting van 14 mei 2013 nog letterlijk lieten weten inmenging van de Raad niet te wensen) en verzocht hen onmiddellijk een nieuwe spoeduithuisplaatsing aan te vragen (terwijl de kinderen nog niet eens thuis waren) omdat zij na de uitspraak van het hof geen enkele zeggenschap hadden in de zaak (omdat ook de ondertoezichtstelling was vernietigd ).

En terwijl de Raad in september 2012 nog zwart op wit liet weten zich absoluut niet in deze zaak te willen mengen (omdat zij zich niet met affaires van jeugdzorg bemoeien) hadden zij nu gewoon een spoedverzoek uithuisplaatsing ingediend, en ook gekregen van een totaal incompetente rechter (dezelfde rechter die op 28 februari 2013 uitspraak deed, zie helemaal bovenaan).

Nog 2 dingen:

1.
Jeugdzorg brengt de kinderen al meer dan een jaar in gevaar door hen onbegeleid aan hun vader mee te geven. Tegen vader is meer dan voldoende bewijs om een strafrechtelijke onderzoek te starten naar zware kindermishandeling. Iets wat jeugdzorg expres negeert, omdat vader hun bondgenoot is en hij jeugdzorg tijdens de rechtszittingen de hemel in prijst.

2.
RTL toonde na de commotie rond de zaak Yunus, opeens interesse om over onze situatie een reportage te maken, maar op gegeven moment trokken zij zich als totale lafaards terug, en verzochten mij geen contact meer met hen op te nemen.

De nieuwe rechter….




Van de zotte. Voor de derde maal inmiddels krijgen wij een nieuwe rechter, mw.mr. van Belzen.
 
Dit artikel is vorig jaar aan haar gewijd: 


Hetzelfde geval heeft op 6 mei 2013 een tijdelijke beschikking afgegeven voor de periode van 2 weken extra verlenging uithuisplaatsing om zo het Leger des Heils te matsen in plaatst van straffen voor het feit dat zij te laat waren met het indienen van het verzoek voor de verlenging. 

De uitspraak in het hoger beroep (in ons voordeel ) van vorige week (22 mei ) heeft alle beschikkingen vanaf  7 november 2012 vernietigd.

Daarmee hadden Bureau Jeugdzorg en hun onderaannemer het Leger des Heils geen enkel wettig middel meer en als ze het niet met de uitspraak van het hof eens waren, dan moesten zij zoals ieder ander mens in cassatie. 

Maar zij hebben een omweg weten te vinden, in onze zaak was kinderbescherming nog helemaal niet betrokken geweest (dat wilden Bureau jeugdzorg en Leger des Heils jeugdzorg niet).

Ook de Kinderbescherming zelf wilde zich met deze zaak niet bemoeien (zie bijlage).
Maar nu opeens wel, nadat beide jeugdzorg-toko's in paniek naar hen toe holden toen het hof in ons voordeel besliste. 

En omdat kinderbescherming weer een eigen organisatie is, hebben zij voor zichzelf een nieuwe uithuisplaatsing (zonder enig bewijsmateriaal te overleggen) aangevraagd en na het verkrijgen van de tijdelijke beschikking (23 mei 2013) hebben zij de uitvoering meteen uitbesteed aan het leger des heils (omdat de Kinderbescherming er vanuit gaat dat wij tot hun doelgroep behoren).

En van al dit grove machtsmisbruik zijn mijn broertje en zusje al meer als een jaar zwaar de dupe.

Dus komende vrijdag, 31-05-2013, wordt het vechten tegen een tot op het bot corrupte rechter.

Ijla

Tot zover de berichten. Wordt vervolgd!


Nico Mul


zondag 26 mei 2013

"Ik zal nooit meer stout zijn"


Jeugdzorg Dark horse heeft al eerder een aantal artikelen gewijd aan het verhaal van de zoon van Ada Busman en de ongelofelijke gebeurtenissen hieromtrent. Ada haar zoon Ron nam na de scheiding van zijn vrouw, waarna hij in aanraking kwam met de William Schrikker Groep, een drastische beslissing. In dit boek staat beschreven, de machteloosheid van een ouder, de leugens van de jeugdbescherming, en de onprofessionaliteit van Jeugdzorg.

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/06/derde-wereldland-doet-wel-aan.html

 http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/03/jordy-op-de-turkse-televisie.html

http://www.uitgeverijeigenboek.nl/index.php?action=article&aid=820&group_id=20&lang=NL
Het boek "Ik zal nooit meer stout zijn" is nu direct leverbaar. Bij bestelling worden vanaf nu, na overmaking van € 18,85 op rekening 4629608, ten name van R. Helders onder vermelding van uw naam, binnen twee dagen opgestuurd. 

Ada Busman



donderdag 23 mei 2013

De vechtscheiding: BJZ is zéér 'professioneel'

sitestat

Zelden zal het zijn voorgekomen dat er twee BJZ-bestuurders binnen 3 uur tijd op TV komen promoten hoe goed en professioneel zij zijn, en dan ook nog naar aanleiding van een zaak waar alle hulpverleners, inclusief BJZ gigantisch hebben gefaald. Wat zijn het toch een arme jeugdzorgwerkers 

Ondanks het feit dat E. Gerritsen alle kritiek op BJZ 'prematuur' vindt, is het wel een feit dat bij bijna alle 'gezinsdrama's ' die gepaard gingen met kindermoord, BJZ hetzij niets deed, hetzij eenzijdig één ouder geloofde en vooral NIET aan ouders duidelijk maakten dat een kind geen bezit is maar een mens, voortgekomen uit de liefde tussen twee ouders. BJZ weet daarom nog steeds geen enkele definitie te geven van 'het belang van het kind'. Ik geef hier de mijne:  

"Een kind in het genot stellen van de onvoorwaardelijke LIEFDE, AANDACHT en (ver)ZORG(ing) van BEIDE OUDERS en hun familie."  

In beide uitzendingen was een als het ware verborgen boodschap 'kijk uit voor het gevaar van kinder-moordende vaders'. Verzwegen werd dat de meeste kinderen vermoord werden door moeders. En dat dit vaak goed gepraat wordt met 'wanhopig' en vervolgens in 1997 er zelfs een soort media-ban op gedaan werd om dit te publiceren, omdat kinderen vermoorden een 'aanstekende werking' zou kunnen hebben.  De werkelijkheid was echter dat de moeder mythe: 'moeders zorgen het best', in stand moest blijven.  

In de uitzending van 'Een Vandaag' was drs. E. Gerritsen, bestuursvoorzitter BJAA te gast. Hij stelde, op zich terecht, dat als kinderen in een vechtscheiding terecht komen, dit schadelijk is voor een kind. Er zijn ouders die gaan procederen voor de omgangsregeling en om elkaar zwart maken. Dit klopt… maar nu komt het: hij stelt vervolgens dat de kinderen een 'time out nodig hebben'… Hij doelt op hetzij een uithuisplaatsing, hetzij een stopzetting van de omgangsregeling voor één van de ouders…  


Hoe verantwoordt een ouder zich ten opzichte van zijn kind als dat later vraagt 'Waarom heeft u niets gedaan om mij te zien?' 'Waarom bent u uit mijn leven verdwenen?' De enige weg om als ouder op een fatsoenlijke manier contact met je kind te krijgen is via de rechter en daar is advocaatstelling gewoonweg verplicht… Bij BJZ ben je dan vervolgens 'vechtend ouder' en dan moet het contact met die ouders juist stopgezet worden. HOE beschadigt dit kinderen? Juist op de lange duur is dit desastreus. Zie voorbeelden in programma's als 'Spoorloos', 'DNA-onbekend' en Vermist'… 

Het is juist in de wetenschap over kinderen algemeen bekend dat voor een evenwichtige, psychisch gezonde opvoeding juist de rol en aanwezigheid van beide ouders essentieel is. BJZ durft open en bloot te stellen dat die ouders schadelijk zijn…
Debat op 2


Get Adobe Flash Player
Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.


Zo ook in de uitzending van 'Debat op 2'.  Hier was M. Sitalsing, directeur BJZ- Groningen en ex-politiechef te gast. Ook kwamen een advocate, een kind, een psycholoog, een orthopedagoog en Joep Zander (pedagoog) te gast.  

Een stukje eigen praktijkervaring 

De laatste ken ik van onze raadsonderzoeker, kort na de scheiding in 1994: Joep en ik hadden dezelfde raadsonderzoeker.  

De overeenkomst: 

Beiden waren we 'bewust part-time werkende zorgvaders', de ex van Joep woonde op enkele honderden meters afstand, werkte full-time en 'wist voldoende zorg te dragen voor goede kinderoppas'. Mijn ex ging 200 km ver weg, had geen vaste huisvesting, was 'werkzoekend'…in beide gevallen mocht de 'continuïteit niet verstoord worden' en BEIDEN kregen we géén enkele omgang met onze kinderen. Sterker nog: bij de 4e zitting van het Hof bevestigde de zittingvertegenwoordiger van de RvdK 'dat is ook de bedoeling van onze advisering'. Systematisch ben ik voorgelogen… Ik kreeg een zeer karig contact van enkele uren per maand onder toezicht….Joep hetzelfde verhaal: moeder wenste geen omgang, vader kreeg dus geen enkele omgang met zijn kind, ondanks alle wetgeving en 'belang van het kind' alsmede internationaal kinderrecht. Hij heeft vervolgens meer dan 15 jaar zijn kind niet gezien…  



Joep Zander werd als 'zorgvader' zelfs verweten door de Raad voor de Kinderbescherming, dat hij voor zijn kind zorgde: dat was niet voor het kind, maar om 'zichzelf te profileren als progressieve vader'. Hij heeft aanvankelijk alleen maar verweer gevoerd tegen procedures die de moeder tegen hem voerde. Toen ze ook naamswijziging vroeg, besloot hij tot het gaatje te gaan en ook zelf procedures te starten. Dat heeft Joep ongeveer 4 jaar gedaan en daarna tegen de staat bij het Europese hof 2 jaar. Geen twintig jaar procedures zoals iemand (jaja... wie zou dat geweest zijn) de presentatrice van 'Debat op 2' blijkbaar in had gefluisterd.  

In mijn geval kreeg ik ondertussen een paar ondertoezichtstellingen van mijn kind, maar die betroffen alleen en uitsluitend mij. De gezinsvoogdij-instelling koppelde, namens moeder, zaken uit de boedelscheiding aan de 'omgang' (1,5 uur onder toezicht) en nam naar de rechters toe de valse beschuldigingen van moeder over.  Ik accepteerde dit niet en hierop trok de gezinsvoogdij-instelling (Leger des Heils) zich terug. Toen ik officieel aangifte tegen hen deed wegens de laster die zij aan rechters stuurden, werd doodleuk gesteld dat ik 'niet in het BELANG van het KIND handelde' door hen aan te klagen. Zie dit artikel! 

Nadien kwam er een andere GVI, nu BJZ-O geheten, die namens moeder bepaalde dat mijn dochter bang voor mij zou zijn en er geen omgang zou moeten komen, omdat moeder dat niet wenste! Ik kon opnieuw beginnen met procederen in 1998… Ik werd dus systematisch gedwongen tot juridische strijd. 

Ik kreeg uiteindelijk weer een 'normale' omgang (28 uur per 6 weken) nadat mijn dochter op 8 jarige leeftijd door een rechter werd verhoord…ze heeft er wel een 'brief' voor moeten schrijven aan de rechters op 6 jarige leeftijd, aan de Koningin op 7 jarige leeftijd….Uiteindelijk vluchtte ze naar mij, met achterlating van een briefje op de keukentafel bij moeder met een dreigement er in: 'als je naar rechters gaat, wil ik jou nooit meer zien…'. Moeder heeft dit geaccepteerd….…. 

Uiteindelijk hebben we beiden (Joep en ik) weer een normaal contact met onze dochters. Beide kinderen zijn blij hun vader weer terug te hebben en zijn trots op hun vaders, juist omdat ze zo volhardend zijn door gegaan!  

En een aardige bijkomstigheid: ik bewonder Joep om zijn doorzettingsvermogen en zijn werk als onderzoeker en schrijver op dit gebied en hij bewondert mijn dochter en mij omwille van de vasthoudendheid. Joep ontwikkelde zich meer als onderzoekend schrijver, ik werd meer onderzoekend / juridisch ouder-ondersteuner in jeugdzorg-zaken.   

Tot zover mijn uitweiding over de strijd die je NIET wil, maar waar je wel toe gedwongen wordt, door instanties die nu doodleuk stellen dat je niet moet strijden en het maar als 'normaal' moet beschouwen dat je als vader je kind nooit meer te zien krijgt! 

In de uitzending hoort u dhr. M. Sitalsing betogen hoe geweldig deskundig BJZ is, met allemaal op zijn minst HBO-opleidingen en de grote deskundigheid van haar gedragsdeskundigen. Wat hij NIET zei is misschien wel zo interessant: Deze gedragsdeskundigen doen geen enkel onderzoek, negeren de wetenschap over het belang ouders-kinderen en staan meestal éénzijdig aan de kant van één ouder, in 80 % van de gevallen de moeder. 

Dhr. Zander zei in het debat enige zeer belangrijke zaken over 'mediation': mediation werkt meestal toe naar een doelstelling.  


In de praktijk is dit vaak 'uiterste overeenkomst waarbij beide partijen het eens zijn'… meestal is de uitkomst: 'vader zo min mogelijk contact met zijn kinderen…'. Dat laatste, zelfs voor gehele afschaffing van vaders, bepleitte de (zelf gescheiden) orthopedagoge mw. Liesbeth Smulders-Groenhuijzen, die ronduit stelde dat het met kinderen die bij één ouder opgroeien ook goed gaat… (en wederom werd de wetenschap genegeerd, die stelt dat dit gemiddeld gezien, gewoon niet waar is! Dat mevrouw Smulders-Groenhuijsen, ook medewerker is van de Raad voor de Kinderbescherming, verzweeg ze even!) Ze doelde met nadruk op kinderen die alleen bij moeders opgroeien. Dat het een feit is dat kinderen die na scheiding bij vaders worden verzorgd beter af zijn, werd uiteraard ook genegeerd. 

Ook wordt mediation vaak verplicht door rechters. Komt een van de partijen, meestal moeder, niet opdagen omdat die gewoon geen omgang vader-kind wil, dan rapporteren mediators 'mediation was niet mogelijk' en dan krijgen vaders de rekening, op last van de rechters, en vervolgens ook geen enkel contact met hun kinderen, omdat 'overleg niet mogelijk' bleek!  

De ondeskundigheid van de 'professionals' van BJZ  

Wat geheel niet ter sprake kwam, dan wel onbekend is bij de 'professionals': 

Het proefschrift van dr. J.H.C. van Schooten uit 1995 'Echtscheiding, ouderschap en zelfwaardering' en de handelseditie  'Ouderschap voor en na scheiding', waarbij duidelijk gemaakt werd dat het voorkomen van vechtscheidingen, begint bij RESPECT en ACCEPTATIE van de ex-partner als verzorger van de kinderen. Juist het disrespect en moddergooien naar elkaar is schadelijk voor alle verhoudingen en in het bijzonder voor het kind.
Dit min of meer standaardwerk was kennelijk geheel onbekend, evenals de standaardwerken over de schadelijkheid van het gemis van ouders over 'ouderverstotingssyndroom' (PAS): de werken van prof. R. Gardner en dr. B. Goudard, welke laatste het gemis van ouders als 'ernstig chronische ziekte' beschouwde voor een kind. Dit 'toebrengen van ernstige ziekte' is naar oordeel van de professionals kennelijk 'in het belang van het kind', omdat zij ronduit stellen dat je niet moet 'vechten' en vooral niet naar rechters gaan... 

Gewoon definitief AFSCHEID  NEMEN VAN JE KIND is kennelijk het motto…  

Zowel dhr. Gerritsen als dhr. Sitalsing zijn kennelijk niet bekend met het handelen van BJZ.  

Bij vechtscheidingen:   

- Belonen ze de ouder die het meeste met modder gooit: de omgang met de andere ouder wordt geminimaliseerd. 

- Nemen ze de strijd over 'boedelscheiding' namens één van de ouders over. 

- Plaatsen ze wel vaker kinderen uit huis 'omdat ouders niet op een lijn zitten'. 

- Als de kinderen UHP zijn, zijn ze meestal beide ouders kwijt en vormen een speelbal voor rechterlijke procedures, maar nu in stand gehouden door BJZ zelf. Gaan de ouders niet die strijd aan, dan zien ze hun kinderen gewoonweg niet meer terug. 

- Krijgt de ouder die het meest de andere ouder diskwalificeert de ultieme beloning: 'alleenhoofdig ouderlijk gezag + geen omgang vader-kind'..  

Het zou BJZ sieren als ze wel eens kennis namen van de wetenschap rondom kinderen en dan:  

- Ouders begeleiden met hun rol als zorgouders voor hun kinderen. 

- De ouder die een kind ophitst of gebruikt als boodschapper tégen de andere ouder daarvoor terecht wijst: een kind is géén 'boodschapper' voor ouders die niet communiceren willen! 

- Als ouders dan niet op één lijn zitten, of niet aan een tafel met elkaar kunnen communiceren: haal ze dan geheel uit elkaar en laat uitsluitend contact via e-post dan wel een 'heen en weerschrift' toe, géén fysieke confrontaties en zeker niet waar kinderen bij zijn!  

De hier boven genoemde 3 punten hoeft u helaas niet van BJZ te verwachten….  

 Een tip voor politici  

Draai de zaak om en ga uit van een ZORGPLICHT voor BEIDE OUDERS en maak een kleine wetswijziging:  

Voor het Burgerlijk Wetboek: 

'Bij geboorte van een kind krijgen beide biologische ouders van rechtswege het ouderlijk gezag en de plicht tot verzorging van het kind, waarbij iedere ouder voor 50% van de tijd deze op zich neemt, ongeacht de status van de relatie tussen de ouders.' 

Voor het Wetboek van Strafrecht: 

'Bij onttrekking van een kind aan de zorgtaak van een ouder staat een straf van (strafmaat) en ontzetting van het ouderlijk gezag'. 

Uiteraard dient de strafbaarheid van de valse geboorteakte met 'vader onbekend' gehandhaafd te worden! Menig moeder vult vaak klakkeloos in 'vader onbekend' en de gemeenteambtenaar maakt valse akte op…ongestraft tot op heden! Het is naar onze mening niet in het belang van een kind dat het van de status van de relatie tussen ouders afhangt in hoeverre dat kind zijn ouders en hun familie mag kennen. 

Over een en ander schreef ik een klein stukje, dat meteen ook een eind zou maken aan iedere alimentatiestrijd!  

Bovenstaande maakt aan alle gemarchandeer over kinderen een einde: je zal wel uitkijken als ouder als je wangedrag bestraft zou worden met het alleenhoofdig gezag voor de andere ouder!  

Het belang van het kind? BEIDE OUDERS! 

Nico Mul

Update 27-05-2013: Jeugdzorg Nederland is inderdaad campagne aan het voeren over hoe geweldig goed zij zijn.... zie hun eigen website: http://www.jeugdzorgnederland.nl/nieuws/nieuws/weekoverzicht-na-vondst-van-broers-ruben-en-julian/

De TRANSITIE: de ouder-kindadviseur zonder ouders en wet!

In Amsterdam kwamen eind 2012 de Ouder-Kindadviseurs uit een of andere mouw rollen.
Ongeacht wat ouders er van vinden komt die er,76 MILJOEN euro is er al voor uitgetrokken.
Wat ouders hier van vinden is volstrekt irrelevant, wat rechtsbescherming betreft ook, opvoeding komt aan de Staat toe… volgens Amsterdamse gemeenteraad en wethouder Pieter Hilhorst. 

Hier onder ziet u een bezwaarschrift dat gewoonweg via de postkamer 'kwijt' raakt en hoe vervolgens kritische burgers aan de kant gezet worden. Kritiek wordt niet GEDULD, de  Ouder-Kindadviseur MOET er komen…(en de Amsterdamse burgers mogen het betalen ook nog!)

Pieter Hilhorst is WET HOUDER, een functie die naar ik vermoed inhoud dat hij de WET respecteert en deze ook beHOUDt voor de burgers van de stad waar hij WETHOUDER is. Mocht zijn juridische kennis te kort schieten:

Ik geef even wat bijscholing:

IVRK, art. 18: Opvoeding van kinderen is primair aan de ouders.
IVRK art. 5: De ROL van OUDERS dient door de staat gerespecteerd te worden.
IVRK art. 9: Ieder kind heeft het recht om bij zijn ouders op te groeien.

IVRK art. 24: Een kind heeft het recht op de hoogste mate van zorg.


EVRM art.8: Het gezinsleven en de privacy van een gezin dient gerespecteerd te worden. Kinderen hebben het recht om bij hun ouders op te groeien.

WbP (Wet bescherming persoonsgegevens): geeft een ieder het recht op inzage/ correctie en afschrift van zaken die over hem of haar in bepaalde dossiers aanwezig is.

De Ouder-Kindadviseur gaat alle hier boven genoemde rechten, buiten welk rechterlijk oordeel dan ook, schenden:


- U mag niet meer zelf bepalen hoe u uw kinderen opvoed.
- De 'zorg' is die van maatschappelijk en sociaal werkers, nog niet eens een echte arts, kinderpsychiater of psycholoog wordt geconsulteerd: de Ouder-Kind-adviseur gaat uitmaken welke 'zorg' uw kind nodig heeft…
- De privacy: de Ouder-Kindadviseur gaat privé zaken van gezinnen bespreken met wijkteams enz enz. zonder ouders er bij, waar slaat hij zijn 'informatie' op? Hebben ouders inzage in de door de Ouder-Kindadviseur opgeslagen informatie? Hoe zit het met het recht op inzage / correctie in de door de Ouder-Kindadviseur aangelegde dossiers?
Conclusie:
De gemeenteraad van Amsterdam met als hier verantwoordelijke wethouder zet wetgeving aan de kant zonder enig oordeel van een rechter. Hij doet zijn naam als 'WET HOUDER' geen eer aan! 
O ja, beste belastingbetalende inwoners van Amsterdam, wilt u in uw huishoudbudget van volgend jaar alvast ca. 100 € reserveren voor uw 'Ouder-Kindadviseur'?

Het begint met een tijdig ingediend bezwaarschrift:

Bezwaarschrift aan de Gemeenteraad, Regioraad van Amsterdam en wethouder Pieter Hilhorst .

Regioraad Amsterdam
Weesperstraat 111
1018 VN Amsterdam 

Bezwaarschrift aan de gemeenteraad, Regioraad van Amsterdam en wethouder Jeugd en Onderwijs Pieter Hilhorst 

Betreft: 1. De ouder/Kindadviseur twee weken na de geboorte van je kind op bezoek.

2. De Ouder/Kindadviseur op de voorschool en het basisonderwijs. 

De veronderstelling bij deze maatregel, is dat ouders in Amsterdam in meerderheid een gevaar zouden vormen voor hun eigen kind, waarbij zij niet worden geacht zelfstandig hulp te kunnen inschakelen bij eventuele opvoedingsvragen, want anders kan een collectieve maatregel als deze, die zo privacyschendend  en verdachtmakend is, niet worden gerechtvaardigd.  

Er dient door de gemeente Amsterdam uitleg gegeven te worden waarop zij zich baseert,  dat het niet als normale regel kan gelden dat ouders via hun huisarts, consultatiebureau, opvoedpoli, of hun eigen sociale netwerk, zelf naar antwoorden zoeken bij de meeste opvoedvragen. 

Juridische dreiging 

De Ouder-Kindadviseur is door de connectie met jeugdzorg ook nog eens een juridische bedreiging voor de gezinsintegriteit, wegens de verhulde mogelijkheid van gedwongen opvoedmaatregelen, waar Waarheidsvinding geen vereist bestanddeel uitmaakt van het daarbij horende informantenonderzoek. Hierdoor dreigen veel (jonge) gezinnen die geen noemenswaardige problemen kennen, door de doorgeslagen preventiezucht van de gemeentelijke overheid  (kindermishandeling) onterecht met dit juridische kader in aanraking te komen.

Voorlichting over de rechtspositie van ouders, indien zij met ‘dwang’ en ‘drang’ te maken krijgen, schiet ernstig tekort. Het positieve beeld van gezinsondersteuning en advies, heeft een schaduwzijde die sterk onderbelicht blijft. 
Ouders in Amsterdam hebben het recht om te weten dat vrijwillige hulp en advies, gemakkelijk kan worden omgezet naar gezinsbemoeienis met een meer verplichtend karakter, waarbij meningsverschillen tussen ouder en hulpverlener automatisch lijken te worden opgevat als pedagogische onbekwaamheid aan de kant van de opvoeder. Zo leert de ervaring met het huidige jeugdzorg, op welke leest dit plan geschoeid is. Rust eenmaal de verdenking op een ouder/gezin, dan blijft er van de beloofde samenwerking niet veel meer over. En omdat hulp  in het gedwongen kader valt onder de verantwoordelijkheid van de rechter, die zich in de meeste gevallen geheel en al laat leiden door de mening van de jeugdbeschermer (Als professional is deze per definitie geloofwaardiger dan ouders.) zullen ouders tevergeefs bij de gemeente aankloppen, als zij via dit Ouder-Kindadviseur traject in de problemen komen.  

Gemeente Amsterdam zet de fuik… 

De gemeente Amsterdam zet hiermee de deur open voor het blootstellen van talloze gezinnen aan een mishandelingsverdenking die vanwege de zeer ruime definitie van die term (waaronder ook het begrip ‘verwaarlozing’ valt) dat men hier welhaast alles onder kan verstaan, variërend van te streng zijn, te toegeeflijk zijn, te weinig vriendjes, vlekken op de kleding, thuis een andere taal spreken, verkeerd broodbeleg, spinnenweb aan de muur, tot stemverheffing naar het kind, waardoor gezinnen onnodig gecriminaliseerd kunnen worden in een veronderstelde hulpverleningssetting. Een hulp die meer weg heeft van een gecamoufleerd onderzoek naar kindermishandeling, waarvan de dit jaar in te voeren Meldcode kindermishandeling op scholen, het zoveelste voorbeeld is van de obsessie hiermee bij de overheid. Kort gezegd, ouders zijn hun kind(eren) sneller kwijt dan ze kunnen vermoeden. 
Tot nu toe liepen ouders dit gevaar alleen als er een melding over ze werd gedaan wegens een vermoeden van  kindermishandeling, of wanneer men in naïviteit zelf bij jeugdzorg voor vrijwillige hulp had aangeklopt. Veel mensen zullen zich erover verbazen hoeveel ouders zich door jeugdzorg bedrogen voelen, daar zij nooit de hulp hebben gekregen waar zij om gevraagd hadden, maar wel de vernedering van een Onder Toezicht Stelling, waar jeugdzorg ruim €7.000 per  kind, per jaar voor ontvangt. Of zelfs het drama van een uithuisplaatsing (minimaal €30.000 per kind, per jaar voor jeugdzorg) en jarenlange juridische ellende, kind en ouderbeschadigend. 

Goede bedoelingen 

Met het plan van de Ouder-Kindadviseurs wat de ‘goede bedoeling’ heeft van preventie, waardoor in theorie problemen in gezinnen niet hoeven te escaleren en het aantal gedwongen maatregelen zou kunnen worden teruggebracht, wordt tegelijkertijd een situatie gecreëerd waarbij ouders zonder een zorgmelding al direct aan het juridische gevaar worden blootgesteld. Als de relatie tussen de Ouder-Kindadviseur en ouders spaak loopt, wat daarvan ook de oorzaak mag zijn, ligt de schuldvraag automatisch bij de ouders. 

Het in jaren opgebouwde dossier dat de Ouder-Kindadviseur over het gezin heeft bijgehouden is van een omvang en precisie dat een AMK-medewerker zijn vingers erbij af zou likken. Als het tot een rechtszaak over de voogdij komt, hebben ouders die bij voorbaat verloren, aangezien ze onwetend en vrijwillig hebben ingestemd met het Ouder-Kindadviseur traject. 

Van hulpvragers worden zij getransformeerd tot ‘hulpweigeraars’ (tevergeefs aandringen op diagnostisch onderzoek) en dat is voor jeugdzorg kassa! Het meedoen aan het Ouder-Kindadviseur traject, heet vrijwillig te zijn, maar net als het weigeren van het verlenen van toestemming voor een informantenonderzoek van AMK of  de Raad voor de Kinderbescherming, laadt de ouder indien deze in het traject geen heil ziet, automatisch de verdenking op zich. Dit is een dubbele binding; werk je als ouder mee met het Ouder-Kindadviseur traject dan loopt je gezin juridisch gevaar en  werk je er niet aan mee, dan ben je automatisch verdacht. 

Dit Procrustesbed wordt u ongevraagd aangeboden door de gemeente Amsterdam. De gemeente Amsterdam dient zich, indien dit onzalige plan doorgang vindt, zeer gedetailleerd te verantwoorden over de bevoegdheden van de Ouder-Kindadviseur en daar expliciet uitleg over te geven aan ouders. En aan te geven wat de rechtspositie van ouders is en niet vaag te blijven op dit punt, onder het mom van ‘voorlopigheid’, omdat het nog maar de vraag is of dit hele plan de wettelijke toetsing kan doorstaan.   

Bezuinigen op het kind

Ouder-Kindadviseurs zijn geen universitair geschoolde personen. Ze hebben geen specialistische kennis en missen dus de vaardigheid om opvoedingsvragen te onderscheiden van kindeigen problematiek, en zouden daarom nooit de drangbevoegdheid moeten krijgen. Dit is precies de constructie die bij jeugdzorg, waar de universitair geschoolde gedragswetenschapper het kind vaak ook niet zelf onderzoekt, maar afgaat op de speculaties van de lager opgeleide gezinsvoogd. De ellende die dat teweeg brengt mag inmiddels als algemeen bekend worden beschouwd, al zijn er nog schrikbarend veel bestuurders die klachten van ouders hierover als ‘indianenverhalen’ beschouwen.  

Het is ronduit krankzinnig dat deze van jeugdzorg afkomstige Ouder-Kindadviseur in plaats van de ouders gaat bepalen of een kind recht heeft op specialistische zorg. Hier laat men niet het recht van het kind prevaleren op de hoogst mogelijke mate van gezondheidszorg (IVRK24), maar het kostenplaatje voor de gemeente, dat behalve ondeskundigheid ook nog eens allerlei juridische verwikkelingen in de hand kan werken.

Ouders die hulp hebben gezocht bij een instantie als de Opvoedpoli hebben nooit het gehijg in hun nek gevoeld van een juridisch dwangkader en werden sneller en beter geholpen dan bij Bureau Jeugdzorg.

Jeugdzorg de monopolist 

Daarbij doet het geheel erg monopolistisch aan en komt het in het geheel niet tegemoet aan de oorspronkelijke bedoeling van de transitie die in 2015 gerealiseerd moet worden, van het stimuleren van concurrentie tussen  verschillende zorgaanbieders. Dit met het oog op prijs-en kwaliteitverhouding, die zou moeten verbeteren door de transitieplannen. 

Gemeente Amsterdam bezint eer u begint… 

Het is voorstelbaar dat de wegbezuinigde jeugdzorgwerkers ergens anders geplaatst moeten worden, maar bespaar de ouders in Amsterdam alstublieft deze Ouder-Kindadviseur verkleedpartij, die uiteindelijk meer kwaad zal doen dan goed. 

De ouderschapsintegriteit wordt met dit plan ondermijnt, omdat uit wordt gegaan van de onbekwaamheid en hulpweigering van de meest problematische gezinnen, welke wordt geprojecteerd op alle ouders in Amsterdam. Hiermee ontstaat onnodige overheidsbemoeienis, miskenning van de pedagogische kwaliteiten van de gemiddelde ouder, het buitenproportioneel focussen op mishandelinggevaar en verlaging van de kwaliteit van de jeugdhulpverlening, omdat veel deskundigen buiten jeugdzorg om worden gepasseerd of buiten spel gezet (huisarts,Opvoedpoli, Home-Start, etc) vanuit financiële motieven.  

Hierbij verzoek ik u dringend het Koersbesluit ‘Om het Kind’ weg te stemmen, daar het niet in het belang is van ouders en kinderen. 

Ranada van Kralingen

Lid Ondersteuningsplanraad Amsterdam

Deze brief zal tevens aangetekend verzonden worden.
Antwoord van de Gemeente Amsterdam:
(GEEN ANTWOORD!)
De zitting van de gemeenteraad op 15 mei 2013: de brief was er niet…..'toevallig kwijt'…

Jeugdzorg Dark horse schreef: 

Geachte Raadsleden,

Vanmiddag was ik op de publieke tribune aanwezig en tot mijn schrik zag ik dat bij de ingekomen stukken het bezwaarschrift van Jeugdzorg Dark horse niet op de lijst stond.
Ik verzoek u deze brief alsnog in te brengen. Ik volg de vergadering nu live-stream.
Dit is een schande voor de rechten van de burgers.
Was het bezwaarschrift te pijnlijk en te kritisch voor de wethouder Pieter Hilhorst?

Ranada van Kralingen
Jeugdzorg Dark horse

Het verhaal gaat verder met een officieel bezwaar op het gewoonweg negeren van de burger:


Van:
Ranada van Kralingen (ranada1967@hotmail.com)
Verzonden:
vrijdag 17 mei 2013 9:49:46
Aan:
j.danenberg@amsterdam.nl (j.danenberg@amsterdam.nl)
Geachte heer Hilhorst,

Op 16 april 2013 heb ik op rechtsgeldige wijze een bezwaarschrift verstuurd naar de gemeenteraad van Amsterdam. Deze brief is aangekomen. Ik heb hiervoor een ontvangstbevestiging mogen ontvangen van uw zijde.

Op 15 mei was ik aanwezig tijdens de Raadsvergadering van de gemeenteraad waar het Koersbesluit 'Om het Kind' op de agenda stond. In de brief mij toegezonden staat dat mijn bezwaarschrift op de lijst met ingekomen stukken zou staan, dat is niet gebeurd.

Ik stel daarom ook voor om uw besluit derhalve te herzien aangezien mijn democratisch recht is geschonden en deze handelswijze niet in overeenstemming is met behoorlijk bestuur.

Indien dit niet tot de mogelijkheden behoort ben ik helaas genoodzaakt de juridische weg te volgen.

Ik hoop dat dit laatste niet nodig zal zijn.

In afwachting van uw antwoord.
met vriendelijke groet,

Mevrouw Ranada van Kralingen 


De Ouder-Kindadviseur een duur restaurant zonder gasten

Gezien het stilzwijgen van de gemeente Amsterdam volgt dit bericht aan de gemeenteraadsleden:

Aan: de voorzitter van de Commissie Jeugd, ICT en Financiën (JIF),

Geachte heer Jager (en meneer Tonningen van de Griffie),

Graag wil ik u onze brief sturen die wij medio april (aangetekend) verstuurden naar zowel de Gemeenteraad als naar DMO (t.a.v. Rutger Hageraats). Het betreft een brief waarin wij - vanuit het standpunt van Amsterdamse ouders die in aanraking zijn (gekomen) met jeugdzorg - onze bezwaren hebben geuit tegen het Koersbesluit "Om het Kind" waartoe op de laatste raadsvergadering (15/16 mei) door de Gemeenteraad is besloten.

Er staan veel goede dingen in de voornemens van de gemeente, maar met name de 'tsunami' (500!) aan regisseurs die er moeten komen, baart ons grote zorgen. Wij zijn bang dat het een herhaling wordt van Bureau Jeugdzorg, dat nu juist de aanleiding was om de zorg voor de jeugd te decentraliseren, zodat gemeenten het beter en dichter bij de mensen kon gaan doen.
Wij zitten niet te wachten op regisseurs en indiceerders, maar op deskundige hulpverleners, die ook de regie opnemen voor de hulp en steun aan een (complex) gezin.
Dus niet weer een circus van Multidisciplinaire overleggen (wijkteams), professionele ‘samenscholing’ over de hoofden van ouders heen. Ditmaal met doorverwijzing van ouders en jongeren in de buurt: voor je het weet krijgen we zo een politiestaat, zoals prof. Micha de Winter nog deze week stelde in de Volkskrant (21-05-2013). Ouders krijgen ook in uw Koersbesluit, geen keuze en hen wordt de regie uit handen genomen.
 
De OuderKind-adviseur is als een duur restaurant zonder gasten. Het kost alleen al aan regie zo’n 35 miljoen euro. En dan heb je nog niets, geen enkel kind of gezin. Ik voorspel u dat dit net zo’n grote flop wordt als de CJG’s of de OKC in Amsterdam. Het is namelijk oude wijn in nieuwe zakken en dat weten ouders. Die 35 miljoen wordt vergieterd en komt niet ten goede aan het gezin, zoals de bedoeling zou moeten zijn. Er komen meer regisseurs dan dat er straks Multi Probleem gezinnen zijn. Het is zoals Mechtild Rietveld beschrijft in haar column op Binnenlands Bestuur:  http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/opinie/columns/mexicaans-leger-en-zorgmarktplaats.9012917.lynkx
 
Er zijn straks meer regisseurs dan gezinnen met opvoedproblemen! Pure geldverspilling dus.

Wij vinden dit bevoogding. Ook zijn wij beducht voor de SamenDoenTeams, die vergaande bevoegdheden krijgen. Wij ervaren dat als 'ondertoezichtstelling tot 18 jaar', maar dan zonder tussenkomst van de rechter. Weet, dat veel ouders, zeker allochtone ouders, zeer bevreesd zijn voor de bemoeizucht van zulke 'teams' die zelf geen deskundige hulp kunnen geven. Ouders worden zo nog meer zorgmijders en dat was nu juist niet de bedoeling!

Onze brief van april jl. is helaas vermalen in de bureaucratie: hij is aangekomen bij de Postkamer (DIV) en toen naar DMO gestuurd. Wij hadden van de Postkamer een brief  gekregen dat deze brief bij de Ingekomen Stukken voor de raad van 15/16 mei zou worden gevoegd.

 
Toen we op 15 mei op de publieke tribune zaten en de agenda nakeken, ontbrak onze brief. De medewerker van de Griffie heeft toen uitgezocht wat er aan de hand was. Hij vertelde dat de Postkamer de brief per ongeluk naar DMO heeft gestuurd. Deze heeft nog niet gereageerd, ook al heeft die nu de brief dubbel (aangetekend) gekregen!
 
Wij betreuren dit zeer en daarom vragen wij rechtstreeks uw aandacht. We hadden gehoopt dat de raad zou besluiten ons raadsadres met het (concept)antwoord op de agenda van uw Commissie JIF te zetten, maar dat is nu te laat.
 
Verder pleiten wij ervoor dat de wethouder positief reageert op een voorstel van een aantal jeugdzorgorganisaties (en ook de GGD), genaamd 'SAM', op initiatief van de Opvoedpoli. Dit voorstel is/wordt nu ingediend en behelst dat er een website komt waarop allerlei hulpverleners met hun specialisme, dus los van hun managers en organisaties, hun diensten aanbieden en waarbij ouders en jongeren zelf kunnen kiezen met wie ze hun zorg willen delen. Zo komt er een goede match tot stand, wat cruciaal is bij de zorg. Ouders zijn de meest bevlogen regisseurs van hun kinderen en behoeven in sommige gevallen steun daarbij, maar  niet een plaatsvervangend regisseur die niet eens zelf hulpverlener is. De 500 regisseurs die u in dienst wil nemen, kosten al gauw zo'n 35 miljoen euro. Dat kunt u zich echt besparen.

Wij hopen dat u onze brief plus deze inleiding nog wilt agenderen voor de zomer. Wij kunnen dan ook inspreken en wellicht geeft het voor uw commissie weer meer inzicht vanuit de blik van uw burgers. De ouders die te maken hebben met jeugdzorg en waarvoor u dit allemaal doet.

Wij hopen dat uw griffier, de heer Tonningen, deze brief aan u voorgeleidt zodat u als voorzitter kunt beslissen wat u ermee doet. Daarom deze e-mail ook naar u in cc.

Hoogachtend,

Ranada van Kralingen


From: jeugdzorg-darkhorse@hotmail.com
To: Gemeenteraad Amsterdam
Subject: De stem van burgers van geen belang!
Date: Sun, 19 May 2013 15:04:56 +0200


Aan: j.danenberg@amsterdam.nl

De Ouder-Kindadviseur

Dit plan, waar iedere ouder in Amsterdam mee te maken krijgt, is afgestemd op de minst ontwikkelde ouders en de zogenaamde hulpweigeraars. Omdat er niet wordt ingezoomd op een specifieke probleemgroep, worden nu alle... ouders van Amsterdam gezien als potentiële kindermishandelaar.

De signalering van kindermishandeling is volledig doorgeslagen en daarmee dreigen we in een sociale dictatuur terecht te komen, waarin hulp niet wordt aangeboden maar opgedrongen. Daarbij is het niet van belang wat ouders willen, maar wat een wijkzorgteam vindt dat nodig is.

Al twee weken na de geboorte van je kind komt er een O&K op bezoek. Niet om advies te geven, zoals men het wil doen voorkomen, maar primair om kindermishandeling op te sporen. Het zorgsysteem dat men voor ogen heeft, is een totalitair plan dat de ouderschapsintegriteit van de gemiddelde normale ouder, die zelf weet wanneer en waar hulp en advies te vragen, volledig ondermijnt.

Waarom is het niet voldoende dat ouders hun vragen kunnen stellen aan het consultatiebureau, de huisarts, vrienden en familie, het internet, boeken over opvoeding, of de opvoedpoli? Dit kan allemaal op vrijwillige basis en op eigen initiatief bij mensen die normaal ontwikkeld zijn.

Daarvoor is het niet nodig een opgelegde vorm van hulpverlening te organiseren, afgestemd op de onderlaag van de samenleving, die ook nog eens zeer risicovol is, omdat het plan voor de Ouder en Kindadviseurs op de leest van Bureau Jeugdzorg geschoeid is en dus in verband staat met het juridische kader en gedwongen hulpverlening.

Dat wordt problemen zoeken waar ze niet zijn en met de onzorgvuldige werkwijze waar jeugdzorg om bekend staat, vol speculaties, vermoedens en geen waarheidsvinding, zullen er juist meer ‘verdachte’ zaken gevonden worden. Nog meer onterechte uithuisplaatsingen en ondertoezichtstellingen zullen het gevolg zijn, wat alleen maar meer geld gaat kosten.

Wie een kijkje neemt op internet ziet alle ellende die vermoedens, onderbuikgevoelens en insinuaties van jeugdbeschermers teweeg brengt. Normale ouders weten heel goed waar ze voor hulp moeten aankloppen. Waarom moeten die nodeloos aan zo’n regime worden onderworpen?

Dit systeem is ontworpen voor zwakbegaafden en hulpweigeraars. Het verkracht de privacy en infantiliseert de burger.

De Ouder-Kindadviseur moet precies dezelfde taak uitvoeren die 12 jaar geleden bedacht was voor de jeugdzorg-casemanager, en dat is ook één groot fiasco geworden.

Talloze onterechte UHP’s en voortslepende Onder Toezicht Stellingen met alle stress van dien voor het gehele gezin. Hele families worden uit elkaar gereten. Er is niets aan ouders gevraagd. De Ouder-Kind-adviseur wordt gewoon door de strot geduwd door de gemeente Amsterdam.

Als je in dit systeem met de O & K’s van de OTS af bent, wordt er teruggeschaald naar het Samen Doen Team en uiteindelijk naar de Ouder-Kindadviseur, waardoor je nog steeds onder curatele staat van een HBO geschoolde (niet universitaire) jeugdzorgwerker zonder controle van een rechter. Dit wordt door jeugdzorgcritici een Spook-OTS genoemd. Officieel heb je geen ondertoezichtstelling meer, maar ze kunnen er eindeloos mee dreigen. Het is vernederend en paternalistisch. Om niet te zeggen, communistisch.

Het invoeren van 500 Ouder-Kindadviseurs in Amsterdam is daarom een zeer slecht en ongezond plan. Ouders zijn in het huidige familierecht vaak al volkomen rechteloos. De kinderrechter toetst niet voldoende en gaat af op rapportages van jeugdzorg, die te zeer de nadruk leggen op gevaar en te weinig op de ontwikkelingsmogelijkheden. Daarbij verwijzen ze slecht door en krijgen kinderen niet de specialistische hulp die ze nodig hebben.

Ook in dit O&K-plan is er geen enkele rechtszekerheid voor ouders. Er is geen onafhankelijke instantie die met een team van deskundigen casussen analyseert. Als ouders gevraagd zou worden: “Wilt u Jeugdzorg in de school?” Dan zal het antwoord NEE zijn. Maar ouders is zoals gewoonlijk niets gevraagd. De gemeente Amsterdam kiest voor de gemakzuchtige optie. De zoveelste vorm van jeugdzorg: Oude wijn in nieuwe zakken. Jeugdzorg/BJAA heeft een slechte naam. Toch wordt dit plan doorgezet en heeft men geen boodschap aan kritische geluiden. De trein dendert maar door.

Ranada van Kralingen

Een ouder-ondersteuner met meer dan 10 jaar ervaring merkt op:

Begrijpt de gemeente het eigenlijk zelf wel?

Video:

https://www.raadsinformatienieuwwest.nl/Vergaderingen/Thema-avond/2013/23-januari/19:30/Thema-avond-Om-het-kind/dhr.-Rutger-Hageraats/21:49:10/

Ik word er hopeloos van. Zoveel woorden... Hoe weten deze mensen wat ze missen en wat de knelpunt-kern is? (NEEN dus: alle info wordt aangereikt door BJZ, voorbij gegaan wordt aan feiten zoals dat BJZ niet aan waarheidsvinding doet, er geen onderzoek plaatsvindt door een echte deskundige en de 'indicaties' voor OTS?UHP vaak niet meer zijn dan een samenraapsel van meningen, indrukken en niet geverifieerde beweringen en vooral 'onderbuikgevoelens'.)

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/04/probleemgezinnen-beter-dan_5.html


Nico Mul
Jeugdzorgdarkhorse2013@gmail.com

Correctie: De OuderKind-adviseurs kosten €76 miljoen: Volgens het Koersbesluit Om het kind (p. 88) is voor de O en K teams 62 miljoen gereserveerd, en voor de Samen doen teams nog eens 14 miljoen. Iets meer dus dan €35 miljoen!