Eerder schreef ik al 'Bezuinigen
door betere zorg'
BJZ
Ouders zijn al jaren
ontevreden over BJZ en zijn beleid dat alleen maar gericht lijkt op het onder
toezicht stellen en uit huis plaatsen van kinderen. Velen zouden er daarom blij
om zijn als BJZ zou worden opgeheven. Hierbij worden die ouders ondersteund
door diverse hoogleraren, waarvan prof. v. Acker zelfs stelt in een artikel in
de Volkskrant 2009: 'Opdoeken BJZ, al 40 jaar het zelfde verhaal'. Dat zou de
grootste bezuiniging kunnen zijn: ouders respecteren en gewoon de huisarts, als
vertrouwenspersoon bij uitstek, in overleg met ouders de hulp van echte
professionals (vrijwilligers/ systeemtherapeut / kinderpsycholoog/
kinderpsychiater) laten bepalen!).
BJZ is al vanaf het
begin van zijn bestaan, en dan bedoel ik hier ook zijn voorgangers met andere
namen, aan het 'professionaliseren'. Als men daar mee bezig is wil dit
eenvoudigweg zeggen dat men nog steeds niet professioneel is. Het tegengestelde van professioneel is
'amateur'.
Amateurs worden niet
betaald….. Een optie is dan ook om iedere betaling van BJZ-medewerkers op te
schorten tot dat deze hun wettelijke taak doen (zie art. 1:257 BW) en écht professioneel zijn, dat wil zeggen met
een bij wet vastgestelde opleiding, een beroepsregistratie en
beroepsrechtspraak!
Tot op heden worden
deze mensen vooruit betaald: komt er een OTS bijvoorbeeld, dan levert dat ca.
7600 €/kind per jaar op, zie hiervoor de normbedragen.
De
komst van BJZ in uw gezin
Er zijn mensen die
vrijwillig een beroep doen op BJZ. Vaak komt het er op neer dat die ouders in
feite hun kinderen gaan 'inleveren'. Men 'verkoopt' de smoes dat men 'alleen
hulp kan organiseren als we de rechter om toestemming vragen' en men komt dan
met een 'verzoek onder toezicht
stelling'. Ongeveer de helft van die OTS-en wordt een uit huis plaatsing. Om
een OTS te verkrijgen voor BJZ dienen er 'ernstige zorgen' te zijn over de
kinderen. Die OTS kan o.a. door de Raad voor de Kinderbescherming aangevraagd
worden.
De wettelijke basis hiervoor is Artikel BW 1: 254
De wettelijke basis hiervoor is Artikel BW 1: 254
1 Indien een minderjarige zodanig opgroeit, dat
zijn zedelijke of geestelijke belangen of zijn gezondheid ernstig worden bedreigd, en andere
middelen ter afwending van deze bedreiging hebben gefaald of, naar is te
voorzien, zullen falen, kan de kinderrechter hem onder toezicht stellen van een
stichting als bedoeld in artikel 1, onder f, van de Wet op de jeugdzorg.
2 De kinderrechter kan een in het eerste lid
bedoelde minderjarige door of voor wie een aanvraag tot het verlenen van een
verblijfsvergunning voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 28 van de
Vreemdelingenwet 2000 is ingediend en die in verband daarmee in een
opvangcentrum als bedoeld in artikel 1, onder d, van de Wet Centraal Orgaan opvang
asielzoekers verblijft, onder toezicht stellen van een daartoe door Onze
Minister van Justitie aanvaarde rechtspersoon.
3 Onze Minister van Justitie kan voorwaarden
stellen bij of voorschriften verbinden aan de aanvaarding, bedoeld in het
tweede lid, en de rechtspersoon voor een bepaalde tijd aanvaarden.
4 De kinderrechter kan een minderjarige onder
toezicht stellen op verzoek van een ouder, een ander die de minderjarige als
behorende tot zijn gezin verzorgt en opvoedt, de raad voor de kinderbescherming,
of het openbaar ministerie.
5 Op verzoek van de stichting, dan wel op
verzoek van de met het gezag belaste ouder of de minderjarige van twaalf jaren
of ouder, kan de kinderrechter de stichting, bedoeld in artikel 1, onder f, van
de Wet op de jeugdzorg, die het toezicht heeft, vervangen door een zodanige
stichting in een andere provincie. De raad voor de kinderbescherming is bevoegd
het in de vorige volzin bedoelde verzoek in te dienen, indien de raad van
oordeel blijft dat de uithuisplaatsing niet op de voet van artikel 263, eerste
lid, dient te worden beëindigd. Indien ten tijde van een verlenging van de duur
van de ondertoezichtstelling niet meer wordt voldaan aan de eisen voor
benoembaarheid, bedoeld in het tweede lid, vervangt de kinderrechter ambtshalve
de door Onze Minister van Justitie aanvaarde rechtspersoon door een stichting
als bedoeld in artikel 1, onder f, van de Wet op de jeugdzorg, tenzij
voortzetting van de taken door bedoelde rechtspersoon hem om reden van
continuïteit noodzakelijk voorkomt.
6 Op een rechtspersoon als bedoeld in het
tweede lid, zijn de bepalingen van de afdelingen 4 en 5 alsmede artikel 326 van
overeenkomstige toepassing. In geval van vervanging op de voet van het vijfde
lid van de in het tweede lid bedoelde rechtspersoon, wordt de stichting,
bedoeld in artikel 1, onder f, van de Wet op de jeugdzorg in de provincie waar
de desbetreffende minderjarige duurzaam verblijft benoemd.
---------------------- einde artikel -------------------
In deze wet wordt met 'de Stichting' de Stichting BJZ bedoeld, zoals die in iedere provincie + grootstedelijke regio zijn.
In lid 4 van dit artikel valt op dat BJZ NIET GENOEMD wordt als aanvrager van een OTS, in de praktijk ziet men echter wel dat BJZ dit doet, ook verlenging OTS/UHP gebeurt vaak door BJZ dan wel LdH/WSG/SGJ enz..
In lid 4 van dit artikel valt op dat BJZ NIET GENOEMD wordt als aanvrager van een OTS, in de praktijk ziet men echter wel dat BJZ dit doet, ook verlenging OTS/UHP gebeurt vaak door BJZ dan wel LdH/WSG/SGJ enz..
U begrijpt nu ook
waarom er nu allerlei campagnes lopen om méér AMK-meldingen te doen. Het AMK
valt vaak onder het zelfde bestuur en zit in het zelfde gebouw als BJZ… méér
meldingen, méér OTS, méér geld!
Ook is het volkomen
duidelijk waarom er nu veel meer zorgpunten zijn als bijvoorbeeld 3 jaar
geleden. Nu zijn de zorgen 'te dik zijn', 'te
weinig vriendjes', 'pesten op school', 'huiselijk geweld' (één ruzie tussen ouders is vaak al
voldoende voor 2 jaar UHP van kinderen wegens 'huiselijk geweld'!) in de 'mode'. Ook helpt het
om van kleine zorgpuntjes deze om te toveren tot 'ernstige zorgen'…..
De
taak van de Stichting BJZ
Zie hiervoor Artikel BW 1: 257
1
De stichting, bedoeld in artikel 1, onder f, van de Wet op de jeugdzorg houdt
toezicht op de minderjarige en zorgt dat aan de minderjarige en de met het
gezag belaste ouder hulp
en steun worden geboden teneinde de bedreiging van de zedelijke of geestelijke
belangen of de gezondheid van
de minderjarige af te wenden.
2
Deze hulp en steun zijn erop gericht de met het gezag belaste ouder de
verantwoordelijkheid voor de verzorging en opvoeding zoveel mogelijk te doen
behouden. Bij algemene maatregel van bestuur, op de voordracht van Onze
Ministers van Justitie en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, kunnen regels
worden gesteld omtrent de aard en de omvang van de hulp en steun.
3
Indien het leeftijds- en ontwikkelingsniveau van de minderjarige en diens
bekwaamheid en behoefte zelfstandig te handelen en zijn leven naar eigen
inzicht in te richten daartoe noodzaken, zijn de hulp en steun, meer dan op het vergroten van de mogelijkheden
van de ouders om hun kind te verzorgen en op te voeden, gericht op het
vergroten van de zelfstandigheid van de minderjarige.
4
De stichting,
bedoeld in artikel 1, onder f, van de Wet op de jeugdzorg bevordert de gezinsband
tussen de met het gezag belaste ouder en de minderjarige.
---------------------- einde artikel -------------------
Dit bovenstaande is de
WETTELIJKE TAAK van BJZ….Vooral het lid 4 van dit artikel zal menig ouder
vreemd over komen: meestal worden kinderen weggerukt, ouders genegeerd en het
contact terug gebracht tot soms wel 30 minuten per 3 maanden…. Vreemd dat niet
de band tussen kind en de rest van zijn of haar familie bevorderd dient te
worden, die tellen kennelijk niet mee…
Betaling
BJZ: meer geld bij minder doen!
Door de betaling vooraf
en bij de verlenging OTS gewoonweg stellen 'er is nog geen zicht op de
thuissituatie' of 'er moet nog onderzoek gebeuren', na 1 jaar niets doen, dan
wordt dit beloond met nog een jaar 7600 €/kind bij OTS … Een UHP levert véél
meer geld op…. Bij een UHP komen ook nog alle inkomsten van
'jeugdzorg-interventies' van 1730 /kind/maand… Hebben ze niet gebaat… niet erg
als het geld maar wel binnen komt!
Mocht BJZ zijn taak goed doen
en de bedreigingen (art 257-lid 1) snel wegnemen, zou de OTS eindigen en einde inkomen
voor BJZ… Doet men niets en komt na een jaar met de bekende smoezen, (zoals
b.v. 'er is nog geen zicht op de thuissituatie' terwijl BJZ geweigerd heeft
thuis te komen kijken…) bij de rechter,
dan is dat extra geld… wat is er makkelijk dan zo veel mogelijk niets doen en
een paar 'leugentjes om bestwil'? IN het verlengde hiervan heb ik ook nog steeds géén antwoord gehad op mijn artikel 'slechts één vraag', ondanks het feit dat dit toch ruim rondgetwitterd is.
Jarenlang had een grote winkelketen de slogan 'Meer waar voor minder geld', hier lijkt het omgekeerde van toepassing: 'Minder waar voor meer geld'!
Jarenlang had een grote winkelketen de slogan 'Meer waar voor minder geld', hier lijkt het omgekeerde van toepassing: 'Minder waar voor meer geld'!
Voor
advocaten
Dat NIETS doen bij een
OTS of UHP heet naar mijn idee juridisch gezien 'wanprestatie' en is daarom te
vergelijken met een bakker die beschimmeld brood verkoopt (een goede bakker
geeft klanten dan hun geld terug!) of een automonteur die de wielen niet
vastzet…. Bij ongelukken als gevolg van de schade door dit falen zal de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
van het garagebedrijf altijd uitbetalen….
Naar mijn idee zou er
dan ook een actie wegens 'onrechtmatige daad' (art. BW 6:162) kunnen volgen bij het veroorzaken
van schade door het niet-handelen zoals de wet dat voorschrijft! Laat u even
weten of mijn gedachte juist dan wel onjuist is?
Ander
betalingsmodel
Een andere optie zou
het volgende kunnen zijn: in de thuiszorg moeten cliënten na het ontvangen
hebben van thuishulp een briefje tekenen waaruit blijkt dat de cliënt tevreden
is over '3 uur hulp' bijvoorbeeld.
Naar analogie hier van
zou het evengoed mogelijk moeten zijn om ouders die 'jeugdhulp' ontvangen voor
de hulp aan hun gezin of kinderen een 'tevredenheidsverklaring over de
geleverde zorg' te laten ondertekenen. Geen ondertekening, geen geld. Uiteraard jeugdzorg-medewerkers dan pas
achteraf betalen en niet vooruit! Dit zal automatisch leiden tot méér professionalisering: alleen deskundige hulp wordt gewaardeerd.
Bij een uit huis
plaatsing het zelfde idee: pas uitbetalen indien een kind weer thuis is gekomen
bij de ouders en de ouders /kind duidelijk verklaren dat de UHP tot verbetering
heeft geleid. Geen verbetering, geen
geld! Vergelijk de advocaten met 'no cure no pay'!
Jarenlang
falen BJZ
Tot op de dag van
vandaag is er geen enkel onderzoek waaruit blijkt dat de 'hulp en ondersteuning
bij de opvoeding' geleverd door BJZ en consorten zo goed werkt. Sinds 2012 zijn de instellingen weer aan het
registreren welke 'effect' de interventies en begeleiding hebben. Onderzoeken
als van prof. Slot ('909-zorgen')
toonden aan dat 72% van de gelden naar jeugdzorg weggegooid zijn: er is
alleen een positief effect bij een kleine groep, voornamelijk strafrechtelijk
geplaatste jeugdigen, die 72% is de groep van géén effect of 26% negatief
effect van 'jeugdzorg'! Prof. J. van Acker schreef openlijk in de Volkskrant:
'Opdoeken BJZ, al 40 jaar het zelfde verhaal'. Vele initiatieven zoals
'opvoedpoli', 'connecting hands', Praktijk Eudokia te Enschede: jeugdzorg
zónder BJZ en vele anderen bewijzen dat de maatschappij ook buiten BJZ kan!
Nu door bezuinigingen
BJZ-medewerkers met ontslag worden bedreigd is het merkwaardig dat de enige die
klagen, en zelfs dreigen met 'ongelukken in de jeugdzorg' de BJZ-directeuren
zijn, er is géén enkele oudervereniging of stichting die actie aan het voeren
is voor 'behoud BJZ'….
Conclusie
Kort samengevat de
ideeën:
1.
Amateurs niet betalen, alleen
professionals dienen betaald te worden zoals bij het wielrennen of voetballen.
2.
BJZ afrekenen op hun wettelijke taak,
betaling alleen bij tevreden cliënten.
3.
BJZ geheel opheffen wegens het al
jarenlang falen.
Dit waren slechts enkele ideeën die tot grote bezuinigingen zouden kunnen leiden.
Gelukkig gaan straks de
gemeenteraden verantwoording vragen aan de jeugdzorg-industrie over wat zij
leveren voor dat vele geld wat er in jeugdzorg omgaat. Een voorstel voor verbetering is beschreven in dit artikel!
Vreemd dat bij de
politici niet het idee opkomt om een al meer dan 40 jaar falend bedrijf, dat
bovendien ernstige wanprestaties levert gezien het feit dat Nederland
wereldkampioen kinderen uit huis plaatsen en opsluiten van kinderen is, te gaan
SLUITEN…
Ceterum censeo BJZ esse delendam (naar
Cato Maior)
Nico Mul
meldpuntjeugdzorg@gmail.com
Nico Mul
meldpuntjeugdzorg@gmail.com