Aan: alle
beleidsmakers, instanties en organisaties die te maken hebben met jeugdzorg.
Zoals: gemeenten, CJG's, Bureau Jeugdzorg, de Eerste en Tweede Kamer en de
Kinderombudsman.
Op dit
moment wordt nieuw beleid gemaakt voor de zorg voor kinderen en jongeren. Het
is de bedoeling dat de verantwoordelijkheid voor jeugdzorg van de provincies
wordt overgeheveld naar de gemeenten ('transitie jeugdzorg'). Dat is niet
alleen een structuurverandering maar ook een bezuiniging. Met minder geld moet
betere kwaliteit geleverd worden.
'Betere
kwaliteit' betekent: eerder kunnen ingrijpen, om erger te voorkomen
(preventie). Dit heet 'vroegsignalering': het zo vroeg mogelijk opsporen van
kinderen in nood, waaronder gevallen van kindermishandeling. Dit betekent dat
een grotere groep ouders dan nu het geval is, te maken gaat krijgen met vormen
van controle die met deze vroegsignalering gepaard gaan.
Hoewel er
dus minder geld komt voor de jeugdzorg in totaal, lobbyen veel uitvoerders van
jeugdzorg dat er juist méér geld geïnvesteerd moet worden in met name het
vroege kinderleven. Wij vragen ons echter af of dit wel in het belang is van
kinderen en gezinnen. Ouders en kinderen zijn er meer bij gebaat als op het juiste
moment de juiste zorg beschikbaar is. Zo licht of zo zwaar als nodig is.
Dat dat in het huidige systeem niet lukt, los je niet op door nog eerder zicht
te willen hebben op kinderen en gezinnen. We zullen dat hieronder uitleggen.
Lees
verder….
http://www.ouders.nl/mdiv2013-jeugdzorg-oproep.htm
Visie JzDh+:
Alhoewel onze naam niet
onder deze oproep van Ouders Online voorkomt, zijn wij het er grotendeels mee
eens.
Er is iets zéér merkwaardigs
aan de hand: er lijkt een algemene, tot nu toe ongeschreven, regel te bestaan
met een inhoud als 'BJZ (of zijn opvolger als CJG of 'gecertificeerde
instelling') MOET blijven bestaan'. Niemand kan zich meer voorstellen hoe het
zonder een instantie als deze zou zijn.
Ook op 7-mei is dit gebleken bij de avond van Diversiteitsland:
kritische geluiden van ouders mochten niet gehoord worden en zelfs P. Hilhorst
onderstreepte als afsluiting hoe betrouwbaar BJZ was. Hij verzweeg Samson en
alle andere negatieve rapporten over BJZ en verzweeg helemaal de afwijzing van
de Wet 'professionalisering jeugdzorg' door de RvS en de reden waarom….(zie
artikel: 'een en al amateurisme' op deze blog). Ook was hij de mening toegedaan
dat ouders via huisarts rechtstreeks een kinderpsychiater zouden kunnen consulteren. Dit is gewoonweg NIET waar, die toegang moet
geregeld worden via de medisch ondeskundige HBO-ers van de 'gecertificeerde
instelling'. Hoe zou het zijn als men voor medische klachten ook naar iets op MBO/HBO niveau zou moeten gaan met 'teams' die eerst de indicatie stellen naar welke arts u zou mogen en dat het 'team' zou bepraten welke behandeling u krijgt? (WAANZIN natuurlijk!)
Het hele probleem van
'waarheidsvinding' en 'recht van een kind op hoogste mate van zorg', kan geheel
uit de wereld geholpen worden door BJZ als geheel op te heffen en:
- Bij eenvoudige huiselijke problemen
hulp door vrijwilligers (b.v. Home Start of soortgelijk) / eigen netwerk etc.
- Bij kind-gerelateerde
problemen ouders en kinderen rechtstreeks of via de huisarts toegang geven tot
de echte deskundigen als kinderpsycholoog / orthopedagoog of kinderpsychiater.
Juist deze deskundigen komen in de nieuwe Jeugdwet OOK op de achtergrond en
niet als eerste onderzoekers!
Met dit héél eenvoudige
model krijgen kinderen en ouders direct de juiste diagnostiek en behandeling
zónder 'team' en zónder rechters, en bovenal ZONDER UHP!
WAAROM moeten alle problemen
die er zijn met een kind per sé in een 'team' besproken worden waar ouders
uitgesloten zijn en de helft van de teamleden (of meer) het kind noch ouders
gezien of gesproken hebben en er géén adequaat onderzoek verricht is? Hoe zit
het met de privacy?
Huisartsen mogen verwijzen
naar maatschappelijk werk en hebben daar ook intensief contact mee… waarom kan
dat niet voor eenvoudige problemen bij de opvoeding?
WAAROM worden huisartsen en de
genoemde specialisten juist geheel uitgesloten bij de 'juiste zorg' voor een
kind?
Kan iemand ons uitleggen
WAAROM BJZ zó belangrijk is, dat dit per
sé moet blijven bestaan, onder weer een andere naam? Er is toch al een 'consultatiebureau', de 'jeugdarts', de 'Jeugd-GGZ' en niet te vergeten voor de échte kinderverwaarlozing, mishandeling en crimineel gedrag de Raad voor de Kinderbescherming?
Nico Mul
De bovenstaande link ('Lees verder') naar OudersOnline is zeer lezenswaard, en geeft eveneens voorwaarden voor betere zorg aan jeugd dan jeugdzorg.
BeantwoordenVerwijderenWe herkennen daarin veel dat reeds door ons werd waargenomen.
Volgens mij gaat het om redeloze ANGST dat de door Bjz enorm opgeblazen problemen onbeheersbaar worden.
BeantwoordenVerwijderenAngst dat er ergens iets gebeurt met een kind en dat de overheid daar op aangesproken zal worden.
Het heeft te maken met de wereldvreemde neiging van Nederland om altijd meteen te roepen dat iets 'nooit meer mag gebeuren'.
De realiteit is echter dat het weer zal gebeuren, en weer en weer, simpelweg omdat je nooit vooraf kan vaststellen welke ouder wanneer zal vastlopen en de controle over zichzelf zal verliezen.
Alle dwang en controle hebben nog nooit kunnen voorkomen dat er elk jaar een paar kinderen worden gedood door een ouder. Soms door moeder, soms door vader.
Is dat 'resultaat' een rechtvaardiging voor het jaarlijks ontwrichten van DUIZENDEN gezinnen en het beschadigen van DUIZENDEN kinderen?
Het lijkt mij van niet.