Jeugd-ggz
bij gemeente in verkeerde handen
Lees ook
Bronnen
"Laat de politici, die
hierover besluiten dit goed lezen! Mijn tip: stuur het hen persoonlijk
toe."
Nieuwe
Jeugdwet is een stap terug in de tijd
In 2015 wordt de geestelijke gezondheidszorg voor
kinderen en jongeren overgeheveld naar de gemeenten. Zorgverleners op dit
vakgebied voorzien dat deze beleidswijziging tot schrijnende situaties zal
leiden.
Met de inwerkingtreding van de nieuwe Jeugdwet op 1 januari 2015
wordt alle ondersteuning en zorg voor kinderen en jongeren zowel bestuurlijk
als financieel gedecentraliseerd naar de gemeenten.1 Doelstellingen van de Jeugdwet zijn:
minder druk op specialistische voorzieningen, minder medicalisering, meer
samenwerking en een directere betrokkenheid van de jeugd-ggz, en minder kosten
door bovenstaande verbeteringen.
Dat de jeugdzorg, inclusief de jeugd-ggz, aan verandering toe is, is evident. De zorg is nu dermate versnipperd dat kwetsbare kinderen te vaak tussen wal en schip vallen. Er moet meer en vooral beter worden samengewerkt, de zorg moet dichter bij gezinnen worden georganiseerd. 2 Wij onderschrijven die doelen, maar de voorgestelde route brengt ons daar niet.
Dat de jeugdzorg, inclusief de jeugd-ggz, aan verandering toe is, is evident. De zorg is nu dermate versnipperd dat kwetsbare kinderen te vaak tussen wal en schip vallen. Er moet meer en vooral beter worden samengewerkt, de zorg moet dichter bij gezinnen worden georganiseerd. 2 Wij onderschrijven die doelen, maar de voorgestelde route brengt ons daar niet.
Jeugd-ggz, de
zorg waarin de kennis van geneeskunde, psychologie en orthopedagogiek
geïntegreerd is, verdwijnt uit het basispakket. Dat heeft verstrekkende
gevolgen. Het recht op jeugdgezondheidszorg wordt vervangen door een
‘leveringsplicht voor gemeenten’. Voor volwassenen blijft het recht op
geestelijke gezondheidszorg bestaan. Maar kinderen die hulp nodig hebben,
worden afhankelijk van het beleid, de middelen en mogelijk zelfs de toestemming
van de gemeente en van hoe de gemeente de zorg heeft geregeld. Als de gemeente
het tenminste geregeld heeft, want gemeenten zijn niet verplicht het geld dat
ze hiervoor krijgen uitsluitend hieraan te besteden; het geld is niet
geoormerkt. Bovendien kan wellicht een eigen bijdrage worden gevraagd.
Torenhoge rentelast
Dit stemt tot grote zorgen. Hoe zullen gemeenten die onder financieel toezicht van het Rijk staan met de jeugdzorggelden omgaan? Of gemeenten met torenhoge rentelast op aangekochte grond? Als de gemeente het aanbod bepaalt, zouden de mogelijkheden voor zorg, de kwaliteit van de zorg en de vrije keuze voor een behandelaar kunnen worden beperkt. Een kind in Maastricht kan straks andere zorg krijgen dan een kind in Groningen. Ingewikkelde situaties dreigen te ontstaan bij verhuizing, co-ouderschap, et cetera. Hierdoor komt de continuïteit van zorg in gevaar. Tot slot is nog onduidelijk hoe de overgang begin januari 2015 zal verlopen voor de jeugd die op dat moment al hulp krijgt.
Dit stemt tot grote zorgen. Hoe zullen gemeenten die onder financieel toezicht van het Rijk staan met de jeugdzorggelden omgaan? Of gemeenten met torenhoge rentelast op aangekochte grond? Als de gemeente het aanbod bepaalt, zouden de mogelijkheden voor zorg, de kwaliteit van de zorg en de vrije keuze voor een behandelaar kunnen worden beperkt. Een kind in Maastricht kan straks andere zorg krijgen dan een kind in Groningen. Ingewikkelde situaties dreigen te ontstaan bij verhuizing, co-ouderschap, et cetera. Hierdoor komt de continuïteit van zorg in gevaar. Tot slot is nog onduidelijk hoe de overgang begin januari 2015 zal verlopen voor de jeugd die op dat moment al hulp krijgt.
Dit alles zou bij kindergeneeskunde ondenkbaar zijn. De
gedachtegang dat geestelijke gezondheidszorg geen onderdeel van de
geneeskundige gezondheidszorg is en minder essentieel zou zijn dan somatische
zorg, lijkt erop te wijzen dat men het ziet als iets dat vermijdbaar is en
waarvoor gekozen kan worden. 3 Maar een psychische aandoening is niet
iets waarvoor je kiest. Kinderen met psychische aandoeningen, zoals autisme,
gedragsproblemen of een angststoornis, ontmoeten nu al vaak onbegrip in hun
omgeving en krijgen niet het medeleven dat ze verdienen.
Hun ouders evenmin. Zullen zij straks voor hun kind wel de behandeling kunnen krijgen die het nodig heeft? Behandeling is vaak noodzakelijk voor het welbevinden en de toekomst van kinderen, en dat mag niet afhangen van lokaal beleid.
Hun ouders evenmin. Zullen zij straks voor hun kind wel de behandeling kunnen krijgen die het nodig heeft? Behandeling is vaak noodzakelijk voor het welbevinden en de toekomst van kinderen, en dat mag niet afhangen van lokaal beleid.
Een gemeente
moet onder meer de openbare orde handhaven. Het is de vraag in hoeverre deze
taak van invloed zal zijn op de keuzes die gemaakt worden bij de besteding van
gelden voor de jeugd-ggz. De kans is niet gering dat het geld zal gaan naar de
behandeling van kinderen en jongeren met ‘luide’, opvallende problemen
(overlastplegers, gedragsproblemen), wat ten koste kan gaan van de behandeling
van kinderen met ‘stillere’ psychische problemen zoals kinderen die met
onbegrepen lichamelijke klachten bij de huisarts komen. Dit zou een stap terug
in de tijd zijn.
Verschuiving van problemen
De gevolgen van de nieuwe Jeugdwet voor artsen laten zich raden.
Behandeling door huisartsen, kinderartsen en de volwassenenpsychiatrie blijft
in het basisverzekeringspakket, terwijl behandeling door kinder- en
jeugdpsychiaters daar voortaan buiten zal vallen. Er dreigt een verschuiving
van problemen op te treden waardoor de druk op kinderartsen en huisartsen
wellicht zal worden vergroot. Gevreesd moet worden dat het vak van kinder- en
jeugdpsychiater op de langere termijn zijn aantrekkelijkheid zal verliezen.
Toekomstige beroepsbeoefenaars zullen andere, meer aantrekkelijke, specialismen gaan zoeken. Maar vooral moet worden gevreesd dat geestelijke fitheid in de samenleving weer achteruit gaat, met als gevolg dat op langere termijn meer druk dreigt te komen op psychiaters binnen de volwassenen-ggz, wegens onderdiagnose en onderbehandeling tijdens de jeugd. Goede jeugd-ggz kan niet alleen een verhoging van die druk voorkómen, het kan ook leiden tot besparingen op de lange termijn in de vorm van zorguitgaven, maar ook door minder arbeidsverzuim en arbeidsongeschiktheid.4s
Toekomstige beroepsbeoefenaars zullen andere, meer aantrekkelijke, specialismen gaan zoeken. Maar vooral moet worden gevreesd dat geestelijke fitheid in de samenleving weer achteruit gaat, met als gevolg dat op langere termijn meer druk dreigt te komen op psychiaters binnen de volwassenen-ggz, wegens onderdiagnose en onderbehandeling tijdens de jeugd. Goede jeugd-ggz kan niet alleen een verhoging van die druk voorkómen, het kan ook leiden tot besparingen op de lange termijn in de vorm van zorguitgaven, maar ook door minder arbeidsverzuim en arbeidsongeschiktheid.4s
Alternatieven
Niet alleen wij zien risico’s, ook anderen hebben dit al
benoemd. De Transitiecommissie Stelselherziening Jeugd (TSJ), de commissie die
door de overheid in het leven is geroepen om de overdracht van de
verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg naar de gemeenten te monitoren, heeft
zich al kritisch uitgelaten over de huidige stand van zaken. 5 Hiermee bevestigen ze de zorgen die
ook al zijn geuit door patiëntvertegenwoordigers, de kinderombudsman en
beroepsverenigingen.
De
regering vindt dat er aan de jeugd-ggz veel te verbeteren valt. Dat vinden wij
ook en daar willen we ons ook voor inzetten met behulp van een alternatief. Het
bestuurlijk akkoord, ondertekend door zorgaanbieders in de ggz,
zorgverzekeraars, en de overheid, voorziet in beheersing van de kosten. 6 Door
de vorming van een basis-ggz, wordt de druk op duurdere specialistische ggz
verlicht. Deze basis-ggz staat dichter bij de patiënt, de huisarts en andere
hulpverleners en heeft een korte lijn naar de specialistische ggz. Met het
behoud van de bestaande infrastructuur bestaat een veel betere kans op het
realiseren van de doelstellingen van de Jeugdwet. Deze verandering van de
bestaande infrastructuur is vele malen goedkoper dan het opbouwen van een hele
nieuwe infrastructuur.
_______________________________________________________________
Sigrid Piening, MSc., socioloog, onderzoeker,
maatschappelijk werker Jonx, Lentis
Arga Paternotte, zelfstandig publicist en adviseur, aandachtsgebied kinderen met leer- en gedragsstoornissen
prof. dr. Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, directeur patiëntenzorg Curium-LUMC, hoogleraar forensische kinder- en jeugdpsychiatrie, VUMC
drs. Menno Oosterhoff, kinder- en jeugdpsychiater, manager inhoudelijke zaken Jonx, Lentis
Arga Paternotte, zelfstandig publicist en adviseur, aandachtsgebied kinderen met leer- en gedragsstoornissen
prof. dr. Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, directeur patiëntenzorg Curium-LUMC, hoogleraar forensische kinder- en jeugdpsychiatrie, VUMC
drs. Menno Oosterhoff, kinder- en jeugdpsychiater, manager inhoudelijke zaken Jonx, Lentis
contact:
Voor meer informatie en de
petitie, zie: www.petitiejeugdzorg.nl
Lees ook
Bronnen
1
Veldhuijzen van Zanten-Hyllner M.L.L.E. en Teeven, F. Beleidsbrief 'Geen
kind buiten spel' 8 November 2011. Beschikbaar op: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/11/09/beleidsbrief-stelselwijziging-jeugd-geen-kind-buiten-spel.html
2 Kinderpsychiatrie uit basispakket. Blog Prof. Dr. Robert Vermeiren. 8 April 2013. Beschikbaar op: http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Robert-Vermeiren/Blogbericht-Robert-Vermeiren/130655/Kinderpsychiatrie-uit-het-basispakket.htm
3 Veenendaal, J.M. Brief conceptjeugdwet NVvP. 11 Oktober 2012. Beschikbaar op: http://www.internetconsultatie.nl/jeugdwet/reactie/a2cd310e-f582-43f4-a482-4f8e79568fb9]
4 Pomp, M. GGZ in het basispakket: lagere zorgpremies en goed voor de economie. Achtergrondpaper voor het lustrumcongres van GGZ Nederland. Maart 2013.
5 Transitie Stelselherziening Jeugd. Eerste Rapportage. Januari 2013. Beschikbaar op: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/01/30/transitiecommissie-stelselherziening-jeugd.html]
6 Bestuurlijk akkoord toekomst GGZ 2013-2014. 18 Juni 2012. Beschikbaar op: http://www.ggznederland.nl/persberichten/bestuurlijk-akkoord-toekomst-ggz-2013-2014.pdf
2 Kinderpsychiatrie uit basispakket. Blog Prof. Dr. Robert Vermeiren. 8 April 2013. Beschikbaar op: http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Robert-Vermeiren/Blogbericht-Robert-Vermeiren/130655/Kinderpsychiatrie-uit-het-basispakket.htm
3 Veenendaal, J.M. Brief conceptjeugdwet NVvP. 11 Oktober 2012. Beschikbaar op: http://www.internetconsultatie.nl/jeugdwet/reactie/a2cd310e-f582-43f4-a482-4f8e79568fb9]
4 Pomp, M. GGZ in het basispakket: lagere zorgpremies en goed voor de economie. Achtergrondpaper voor het lustrumcongres van GGZ Nederland. Maart 2013.
5 Transitie Stelselherziening Jeugd. Eerste Rapportage. Januari 2013. Beschikbaar op: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/01/30/transitiecommissie-stelselherziening-jeugd.html]
6 Bestuurlijk akkoord toekomst GGZ 2013-2014. 18 Juni 2012. Beschikbaar op: http://www.ggznederland.nl/persberichten/bestuurlijk-akkoord-toekomst-ggz-2013-2014.pdf
Goed verhaal Nico, HULDE!
BeantwoordenVerwijderenIk blijf bij mijn standpunt dat het aanschrijven van verantwoordelijken, vooral als ze onzin debiteren, en zo nodig het indienen van klachten en starten van procedures, zoveel mogelijk moet worden volgehouden.
Allereerst omdat de kosten daarmee snel oplopen (de kosten voor behandeling van een klacht, bezwaar en/of beroep kunnen oplopen tot duizenden euro's).
'En publiceren totdat ontkennen niet meer mogelijk is' (Dr Henry Otgaar).
Helaas is het beroep als recht op IVRK artikel 24 (kinderrecht op diagnostiek e.d.) onjuist.
BeantwoordenVerwijderenHet is vreemd voor een Westers land dat deze niet het gehele IVRK heeft geratificeerd.
Men mag wel een beroep doen op morele verantwoordelijkheid, waar het kind reeds recht heeft op de WGBO (BW7:446 en verder).
Politici en jeugdzorgwerkers die IVRK 24 moedwillig negeren of bagatelliseren, zijn immoreel bezig (BW6:162, lid 2), daar het publiek vindt dat het tot het fatsoen behoort een kind het recht te geven direct toegang te verlenen tot een diagnosticus, een huisarts en beter....
Het kwakzalvende amateurisme in jeugdzorgland dient opgeheven te worden:
Doek BJZ en opvolger op!
Dus ook waar staat 'Doek BJZ op' betekent dit dat ook de opvolging van BJZ onder de a.s. jeugdwet dient te verdwijnen. Zo bevestigde de RvState dit eigenlijk niet te negeren -zo waar- wetenschappelijk advies: jeugdzorg is onnodig, huisartsen bestaan al.
TS
Ik denk dat niemand bedacht heeft dat ook de jeugd ggz onder de gemeente zou gaan vallen. Ik niet tenminste. Ook Pieter Hillhorst niet.
BeantwoordenVerwijderenDat is gewoon gezondheidszorg die voor kinderen op eenzelfde wijze gefinancierd en uitgevoerd behoort te worden.