maandag 20 mei 2013

PRAKTIJK VAN JEUGDZORG 2

Een praktijkgeval dat de 'heksenjacht op kinderen' illustreert onderstaande casus..

Een 'boze buurvrouw' doet ca. 40 meldingen bij AMK , BJZ en politie in een paar weken tijd, de ene nog onzinniger dan de andere.  Deze buurvrouw heeft familieleden die bij de politie werken en een daarvan is n.a.v. een klacht van de moeder berispt door zijn werkgever voor misbruik van zijn politiebevoegdheid ten gunste van zijn familielid. Het gevolg is een voorlopige OTS die met spoed moest worden uitgesproken. ALLE signalen van consultatiebureau, kraamzorg en huisarts waren gewoonweg gunstig.  De moeder is hoog (universitair) opgeleid.
De Raad voor de Kinderbescherming Utrecht presteert het volgende: de buren worden geacht de ogen en oren van de raadsonderzoeker te zijn. Een van de buren vraagt de Raad de vragen op te schrijven.  De volgende e-post aan mij is het vervolg. Ik heb moeder aangeraden te emigreren naar de Noordpool, althans een plek op aarde zonder postbus, internet of telefoon….
De opmerkingen in rood zijn van de moeder. De Raad heeft eerder gepoogd de woning binnen te dringen en begint er wederom over…..Sinds wanneer beschermt de Raad ook woningen en andere zaken? Uitbreiding van taken bij de Raad?

De berichten:

Goedenavond Nico,

Zojuist kreeg ik onderstaande mail van de Raadsonderzoeker van de bevriende buurvrouw. Hij had haar gebeld en zij heeft hem gevraagd zijn vragen op schrift te zetten (prima van haar!). Zij wil met mij afstemmen wat te doen.

Dit is natuurlijk op en top 'Stasi'!! En als deze lui zo met je netwerk aan de gang gaan heb je al gauw weinig netwerk over :-) Maar alvorens dit terzijde te schuiven, wil ik overwegen of het gunstig kan zijn als de buurvrouw volstrekt positief zou antwoorden. En kort, zeker niet concreet en/of uitgebreid. Maar bestaat volstrekt positief in de ogen van de Raad (zie mijn opmerkingen hieronder in het rood)??
Als de buurvrouw nu eens kort zou antwoorden en schrijven dat hij het daar mee moet doen?? Zou het kunnen dat de (V)OTS dan uit de wereld is?? De Raad heeft misschien niet het economische belang dat BJZ heeft??

Graag jouw mening!


De geanonimiseerde berichten, mei 2013 :

Van JdR-Raadsonderzoeker:

Beste mevrouw BUUR,

In het kader van ons onderzoek naar KIND (geboren d.d. MAAND 2013) heeft de Raad meerdere keren telefonisch contact met u gehad, omdat de Raad geen contact met moeder krijgt en u wel telefonisch contact met haar heeft. Een indirect onderzoek, dus toch een onderzoek. Om een zo goed mogelijk beeld van KIND's situatie te krijgen wil de Raad u graag betrekken bij het onderzoek. Ik moet dit nog afstemmen met onze juriste en gedragsdeskundige, maar ik vermoed dat ze het er mee eens zijn.

Heeft u signalen gehad dat KIND soms alleen thuis gelaten werd? 
Daar heeft de buurvrouw reeds op het antwoord aan AMK ("nee, maar ik heb zelf 3 volwassen kinderen die ik wel eens alleen heb gelaten") 

Zijn er andere signalen waarover u zich zorgen heeft gemaakt ten tijde van de zwangerschap en/of daarna? 
Ook daar heeft zij al op geantwoord: geen 'zorgen'. Mijn zwangerschap was volstrekt onproblematisch en het was niet goed zichtbaar dat ik zwanger was (en daarna al helemaal niet...wat denk ik bij de kwaadwillende buren aanleiding tot de roddel "ze was niet zwanger en heeft plotseling een kind" heeft gegeven:-). 

Wat kunt u vertellen over de contacten die u heeft met mevrouw MOEDER na haar vertrek?
Wat kunt u vertellen over de contacten met mevrouw MOEDER voorafgaand aan haar vertrek? 

Ik had geen contact over mijn vertrek. Dat kan (zal) tegen mij gebruikt worden, dat ik met een zo jonge baby vertrok zonder dat de in NL heilige buren op de hoogte waren (terwijl die burenzorg een m.i. verouderde utopie is). Echter: een andere kennis in onze woonplaats was op de hoogte, jij en de vrienden waar ik naartoe reed in onze huidige verblijfplaats.  

Wat is uw inschatting van de opvoedingssituatie 
Wat is opvoeden bij een zo jonge baby??,veiligheid en de ontwikkeling van KIND op dit moment? Zijn er dingen waar u zich zorgen over maakt en/of wat zijn de dingen die in positieve zin opvallen?
U heeft de sleutel van haar woning. Zijn er specifieke afspraken tussen jullie t.a.v. de woning/KIND of andere zaken? 
De Raad beschermt toch geen woningen of "andere zaken"??

In hoeverre denkt u dat er een ondersteunend netwerk voor mevrouw MOEDER aanwezig is in WOONPLAATS en/of de plek waar ze nu verblijft?
 Ik heb de buurvrouw gezegd dat ik hier goed opgevangen word, maar checken kan zij dat niet...

Het zou fijn zijn als u zo concreet mogelijk kunt aangeven wat uw bevindingen/ervaringen/inschattingen zijn! 

En dan ziet de raad vast aanleiding tot volgvragen en nog eens volgvragen...En dan blijf het ‘vissen’ naar onze huidige verblijfplaats toch doorgaan.

In ieder geval alvast bedankt voor uw reactie!

Vriendelijke groet,

JdR

Raadsonderzoeker
Raad voor de Kinderbescherming Utrecht
030-
06


JzDh+: Een duidelijk voorbeeld van hoe de Raad een verzameling van meningen aan het aanleggen is en dat ook nog een 'raadsonderzoek' durft te noemen! De echte deskundigen in deze casus (huisarts + consultatiebureau) worden genegeerd, men moet en zal 'zorgen' vinden. Is het vreemd dat ouders klagen over het gebrek aan echte 'waarheidsvinding'?


Nico Mul

2 opmerkingen:

  1. En als er geen informatie is, verzint de raadsonderzoeker zelf wel iets, erop vertrouwend dat de ouders verstikt door verdriet, niet in staat zullen zijn op het raadsonderzoeker te reageren.
    Om te voorkomen da ze zich tijdig herstellen en alsnog reageren op het onderzoek, krijgen ze precies 1 week om te reageren.
    Als ze dan zal reageren, worden hun reacties niet in het rapport opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of er wordt in het bericht aan de rechtbank doodleuk opgenomen dat ouders niet hebben gereageerd, terwijl dat wel zo is, en tijdig.

    Twee maal achter elkaar.

    Ik kan het bewijzen.

    BeantwoordenVerwijderen